کد خبر: ٢٤٤٠٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/01/03-١٧:٢٤

جاذبه های گردشگری

مسجد رنگونی‌ ها آبادان

با شنیدن نام آبادان، واژه‌هایی مانند نفت و پالایشگاه به ذهن‌ مان خطور می‌کند. این شهر دوست‌ داشتنی با مردمان خونگرمش، تاریخچه‌ای آمیخته با نفت و جنگ دارد و همیشه میزبان گردشگران از سراسر ایران بوده است. از سینما رکس گرفته تا موزه خانه بنزین، جاهای دیدنی آبادان خاطره‌انگیز و فراموش‌ نشدنی هستند.

 

به گزارش آبادان نیوز؛ یکی از این دیدنی‌ها، مسجد رنگونی ها است، مسجدی با بنایی عجیب و منحصر‌ به‌ فرد و اسمی خاص و متمایز. معماری مسجد یادآور بناهای هندی و نام آن، مربوط به رنگونی‌های مقیم آبادان است. داستان ساخت مسجد نیز جذابیت‌ های خود را دارد و شنیدنی است. با ما همراه باشید و درباره مسجد رنگونی‌ها، داستان ساخت و معماری زیباش بیشتر بخوانید. 

هرآنچه می‌خواهید درباره مسجد رنگونی‌ها بخوانید:

  • معرفی مسجد رنگونی‌ها
  • مسجد رنگونی‌ها کجاست؟
  • تاریخچه مسجد رنگونی‌ها
  • معماری مسجد رنگونی‌ها
  • نکات بازدید از مسجد رنگونی‌ها

معرفی مسجد رنگونی‌ها

مسجد رنگونی‌ها یکی از جالب‌ توجه‌ ترین جاهای دیدنی استان خوزستان است که در آبادان قرار دارد. قدمت مسجد به دهه ۱۲۹۰ هجری شمسی بازمی‌گردد و بنای آن با حال‌و‌هوای هندی خود، برای گردشگران جذابیت زیادی دارد. مسجد رنگونی‌ها که در فاصله کمی از اروند رود قرار دارد، مورد مرمت و بازسازی واقع شده است.

نمای بیرونی مسجد رنگونی‌ها

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: مهیلا حسینی)

با توجه به ارزش تاریخی و معماری، مسجد رنگونی‌ها در تاریخ ۹ فروردین ماه ۱۳۷۸، به شماره ۲۲۸۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

مسجد رنگونی‌ ها کجاست؟

مسجد رنگونی‌ها در آبادان، خیابان امام خمینی، رو‌به‌روی انبار دارویی پالایشگاه قرار دارد. (مشاهده روی نقشه)

  • فاصله مسجد رنگونی‌ها تا موزه خانه بنزین آبادان: ۱.۸ کیلومتر
  • فاصله مسجد رنگونی‌ها تا بازار ته لنجی: ۵۰۰ متر
  • فاصله مسجد رنگونی‌ها تا موزه نفت آبادان: ۱.۷ کیلومتر

عکس‌های گالری از گوگل‌مپ (عکاسان: زهرا مصدق، زهرا جوهری، Payam En و Abolfazl Sr)

 

تاریخچه مسجد رنگونی‌ها

نام آبادان گره‌ی همیشگی با صنعت نفت خورده است. بسیاری از بناها،‌ رخداد‌ها و یادگارهای آبادان به‌ شکلی با وجود پالایشگاه نفت ارتباط دارند. مسجد رانگونی‌ها یا آن‌گونه که آبادانی‌ها می‌گویند، رنگونی‌ها، با معماری هندی و به همت رانگونی‌های اهل برمه در آبادان ساخته شده است. اما میان آبادان تا هند و رانگون که فاصله فراوان بود!

ماجرا از این قرار بود که بعد از پیدا شدن نفت در مسجدسلیمان، باید پالایشگاهی ساخته می‌شد. پیشنهاد انگلیسی‌ها مدل پالایشگاه برمه بود که قبلا تجربه‌ همکاری با آن‌ها را داشتند. آبادان در استان خوزستان برای ساخت پالایشگاه انتخاب شد؛ زیرا در کنار رودخانه‌ کارون قرار داشت و می‌شد اسکله‌ای برای صادارات نفت در کنار آن ساخت. بنابراین، انگلیسی‌ها تعدادی از مهندسان و کارگران برمه‌ای را به آبادان آورده بودند تا از تجربه‌ آن‌ها در صنعت نفت بهره ببرند.

نمایی از محوطه مسجد رنگونی‌ها

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: آرمین توحیدی)

هنگامی که پالایشگاه آغاز به کار کرد، افراد زیادی از شهرها و کشورهای گوناگون به این شهر مهاجرت کردند. بخشی از این مهاجران نیز از کشور‌های هند، پاکستان و برمه بودند که اکنون میانمار نامیده می‌شود. مسجد رنگونی‌ها در همان زمان‌، نزدیک پالایشگاه و با کمک مالی آن برای مسلمانان مهاجر رانگون ساخته شد. ساخت این بنا از سال ۱۲۹۱ پایه‌ریزی شد و حدود هفت سال ادامه داشت و بالاخره در سال ۱۲۹۹ به پایان رسید.

 

معماری مسجد رنگونی‌ها

معماران مسجد رنگونی‌ها اهل هند بودند؛ بنابراین معماری مسجد به‌سبک هندی است. این مسجد چهار گنبد کوچک و دو مناره دارد. نمای بیرونی آن با سیمان تزیین شده و بسیار رنگارنگ است. نقش و نگارهای نمای بیرونی نیز برجسته هستند.

تزیین مسجد شاید گچ‌ بری به‌نظر برسد، اما در واقع با سیمان تزیین شده و به‌عبارتی آرایه‌ های آن سیمان‌ بُری است. همچنین آینه که یکی از عناصر معماری ایرانی برای تزیین کاخ‌ها و امامزاده‌ها است، در تزیین مسجد رَنگونی‌ها به‌کار رفته است. به نظر می‌رسد بخشی از مصالح ساختمانی را از جمله رنگ، از هند به ایران آورده‌اند.

تزیینات معماری مسجد رنگونی‌ها

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: آرمین توحیدی) 

بنای مسجد از آجر ساخته شده است و ملات آهک و گل دارد و شامل شبستان، حیاط اصلی و ماذنه می‌شود. در جلوی بنا نقشینه‌ ای با عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» را می‌توان مشاهده کرد. برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به پایه‌، دو تونل هوا زیر آن ساخته شده است.

یکی از بخش‌های زیبای این بنای قدیمی، محراب آن است. شکل‌های هندسی و نقش‌های اسلیمی با طرح‌های برجسته، پر از رنگ‌و‌طرح محراب را درمیان گرفته‌اند. این طراحی به‌گونه‌ای است که تماشای بهشت را در خاطر انسان زنده می‌کند. سپس می‌رسیم به سازه‌ سقف که ترکیب جالبی از لوله های نفت، ریل راه‌آهن و آرماتور دارد. ریل‌ها، تیر فرعی و لوله‌ها، در جایگاه تیر اصلی هستند.

فضای درونی مسجد رنگونی‌ها

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: امیرحسین شجاعی فرد) 

سقف مسجد رنگونی‌ها تحمل و مقاومت بسیار بالایی دارد. با اینکه در دوران جنگ به سقف شبستان خمپاره خورد، تنها یک سوراخ ۷۰ سانتی‌متری در مرکز ایجاد شد و در تیزه‌ قوس‌ها ترک خوردگی دیده می‌شود. خوشبختانه سقف و بنا آسیب جدی ندیدند.

مرمت

هرچند مسجد رنگونی‌ها مورد مرمت واقع شده است؛ دوستداران میراث فرهنگی از مرمت بنا خرسند نیستند. این افراد معتقد هستند رنگ‌ آمیزی و تزیین این بنا ارزش بسیاری دارد و وجه تمایز سبک معماری هندی است. اما متاسفانه در مرمتی که انجام شده، توجه کافی به این نکته وجود نداشته است و مصالح و رنگ‌های جدید مطابق با مصالح و رنگ اصلی بنا نیستند.

 

نکات بازدید از مسجد رنگونی‌ها

  • امکان بازدید از مسجد رنگونی‌ها در تمام طول سال وجود ندارد و تنها در مواقع خاصی درهای آن به روی عموم باز می‌شود.
  • حتما پیش از اقدام برای بازدید، با برقراری تماس با اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان از ساعات کار مسجد رنگونی‌ها مطلع شوید. 
  • بازدید از مسجد رنگونی‌ها تا اکنون (سال ۱۴۰۰) رایگان بوده است.
  • آثار تاریخی میراث بشر هستند. آن‌ها را قدر بدانیم و از وارد آوردن هرگونه آسیب به آن‌ها جدا خودداری کنیم./جاذبه های گردشگری آبادان

 

مسجد رنگونی‌ها در شب

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: زهرا جوهری) 

 

پرسش‌های متداول

مسجد رنگونی‌ها کجاست؟

مسجد رنگونی‌ها در آبادان، خیابان امام خمینی، رو‌به‌روی انبار دارویی پالایشگاه قرار دارد.

مسجد رنگونی‌ها چه سالی ساخته شده است؟

ساخت مسجد رنگونی‌ها از سال ۱۲۹۱ آغاز شد و بالاخره در سال ۱۲۹۹ به پایان رسید.

وجه تسمیه مسجد رنگونی‌ها چیست؟

مسجد رنگونی‌ها با معماری هندی و به همت رانگونی‌های اهل برمه در آبادان ساخته شده است.

آیا می‌توانیم از مسجد رنگونی‌ها بازدید کنیم؟

امکان بازدید از مسجد رنگونی‌ها در تمام طول سال وجود ندارد و تنها در مواقع خاصی درهای آن به روی عموم باز می‌شود. حتما پیش از اقدام برای بازدید، با برقراری تماس با اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان از ساعات کار مسجد رنگونی‌ها مطلع شوید./ ایرانگردی
منبع : کجارو

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: