کد خبر: ٢٢١١٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/05/21-١٤:٣٠

هرساله تعداد زیادی گردشگر و مسافر راهی قائمشهر می‌شوند تا از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن دیدن کنند و از زیبایی‌های آن لذت ببرند.

 

به گزارش آبادان خبر؛ قائمشهر یکی از شهرهای مهم استان مازندران است که میان کوه و دریا جای گرفته است و سابقه تاریخی آن به پیش از قرن ششم می‌رسد. قائمشهر از لحاظ جغرافیایی از شمال به جویبار، از شرق به ساری، از جنوب به سوادکوه و از غرب به بابل منتهی می‌شود. هرساله تعداد زیادی گردشگر و مسافر راهی این شهر می‌شوند تا از جاذبه های طبیعی و تاریخی آن دیدن کنند و از زیبایی‌های کم‌نظیر آن لذت ببرند. در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با جاهای دیدنی قائمشهر آشنا کنیم.  

منطقه حفاظت شده جنگلی خیبوس

پوشش گیاهی غنی در منطقه حفاظت شده جنگلی خیبوس

عکس‌ از وب‌سایت گشتول

منطقه حفاظت‌شده جنگلی خیبوس شامل جنگل‌های جنوبی نزدیک قادیکلای قائمشهر تا منطقه یاغ‌کوه برنجستانک شیرگاه می‌شود. این منطقه حفاظت شده یکی از مناطق چهارگانه حفاظت محیط‌زیست ایران به شمار می‌رود. منطقه حفاظت شده جنگلی خیبوس دارای ۳۴۷۱ هکتار مساحت در دامنه ارتفاعی ۲۵۰ متر تا ۹۳۰ متر با آب هوایی مرطوب و معتدل است.

جنگل‌های بکر با تنوع زیستی بالا، از ویژگی‌های منطقه حفاطت‌شده خیبوس است

این منطقه مملو از جنگل‌های با ارزش هیرکانی و پوشش‌های دست‌نخورده و بکر شمشاد است. وجود تنوع زیستی بالا، جنگل‌های بکر، بی‌نظیر و کمتر دست‌خورده هیرکانی، موجب جذب گردشگران فراوانی شده است. از دیگر گونه‌های درختی مهم این منطقه می‌توان به ممرز، بلند مازو، راش، پلت شیردار، نمدار، ملچ، خردمندی، انجیلی و توسکا اشاره کرد. گونه‌های اصلی جانوری منطقه حفاظت شده جنگلی خیبوس نیز شامل مرال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه‌ای، شغال، گراز، روباه معمولی، رودک، تشی، سنجابک، کبوتر جنگلی، توکای گلو سیاه و پشت بلوطی و مار آبی می‌شود.

سد زمزم

سد زمزم یا سد برنجستانک، سدی خاکی با هسته رسی است که در هشت کیلومتری جاده قائمشهر به تهران در روستای برنجستانک در حریم منطقه حفاظت شده جنگلی خیبوس احداث شده است. طول این سد ۲۴۲ متر، عرض آن ۱۰ متر و ارتفاع آن از کف پی ۳۲ متر بوده و حجمی که آب در آن نگهداری می‌شود به نه میلیون متر مکعب می‌رسد. این سد به‌منظور ذخیره‌سازی آب و استفاده از آن در زمان‌های کم‌آبی برای سیراب کردن اراضی کشاورزی و شالیزارهای نزدیک سد، بنا شده است. محیط جنگلی اطراف سد، فضای زیبا و نابی برای علاقه‌مندان به طبیعت پدید آورده است.

تپه باستانی گردکوه

صقحه‌های حفاظت فلزی در تپه باستانی گردکوه

عکس‌ از وب‌سایت آرگا

تپه باستانی گردکوه، تپه‌ای به ارتفاع ۲۶ متر است که در ناحیه جمنان در جنوب‌شرقی شهر قائمشهر جای گرفته است. ایرانیان در دوران حکومت پارتیان و ساسانیان در این تپه سکونت داشتند، به همین خاطر بیشتر آثار به دست آمده از این تپه مربوط به این دوران‌ها است. در نزدیکی این تپه نیز گورستانی کشف شده که به احتمال زیاد قدمت آن به سه هزار سال پیش از ظهور اسلام می‌رسد. از این تپه تاکنون پیکره، تیغه سنگی و رگه ‌هایی به دست آمده است. همچنین باستان‌شناسان و کاوشگران از تپه گردکوه آثار و بقایایی کشف کردند که قدمت شهر باستانی قائمشهر را بیش از پنج هزار سال نشان می‌دهند.

جنگل کوتنا

انعکاس جنگل کوتنا در دریاچه

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری برنا

جنگل کوتنا در روستای زیبایی به همین نام به معنی «کوه تنها»، در جنوب‌شرقی شهر قائمشهر قرار گرفته است. جاده رسیدن به این جنگل از دشت‌ها و شالیزارهای زیبا و دلنوازی برخوردار بوده که زیبایی‌های آن را دو چندان کرده است. همچنین وجود رودخانه‌ای که از میان این جنگل کم‌نظیر می‌گذرد، نظر هر طبیعت‌گردی را به این فضای جنگلی اسرارآمیز جلب می‌کند.

مقبره سید ابوصالح

معماری شمالی در مقبره سید ابوصالح

عکس‌ از وب‌سایت تیشینه

مقبره سید ابوصالح، یکی از جاذبه‌های تاریخی و مذهبی شهر قائمشهر و از جاهای دیدنی مازندران است. این مقبره، بنایی آجری و چهارگوشه است که نمای بیرونی آن دارای تزییناتی از نقش‌های هندسی و سروهای تجریدی از گچ است. درب ورودی مقبره سید ابوصالح نیز کنده‌کاری شده و روی آن حدیثی به‌همراه نام بانی و نجار آن نگاشته شده است. در وسط این مقبره صندوق و ضریح چوبی وجود دارد که متعلق به سال ۱۳۲۴ هجری قمری است و کتیبه آن با خط نسخ نوشته شده و شامل تعدادی آیات قرآنی، شعر، حدیث و همین طور نام بانی این صندوق که نیز می‌شود.

پارک جنگلی تلار

درختان کهنسال در پارک جنگلی تلار

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری برنا

پارک جنگلی تلار در انتهای جاده‌ای به نام جاده نظامی در ورودی غربی شهر قائمشهر در انتهای جاده بابل و پیش از پل ارتباطی قائمشهر به بابل در کنار رودخانه تلار امتداد دارد. این پارک جنگلی با وسعت فراوان، درختان قدیمی، زیبایی‌های وصف‌ناپذیر و آرامشی دل‌انگیز پذیرای گردشگران و مسافران است.

دریاچه گل پل

گلهای زردرنگ و گیاهان غنی در دریاچه گل پل

عکس‌ از وب‌سایت گشتول

 

 

 

 

دریاچه گل پل در جنوب‌شرقی شهر قائمشهر پس از روستای برنجستانک و سد خاکی زمزم، در میان جنگلی زیبا جای گرفته و از دو حوضچه مجزا تشکیل شده است. وسعت این دریاچه به پنج هکتار می‌رسد و عمق آن بین یک تا پنج متر است. دریاچه گل پل یکی از دریاچه‌های آب شیرین کشور است و زیستگاه ماهیان و پرندگان بی‌شماری به حساب می‌آید. این دریاچه همچنین دارای چشم‌اندازهای جنگلی استثنایی و فوق‌العاده بوده و از اقامتگاه‌های مناسبی در اطراف آن برخوردار است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آبادان خبر،آبادان نیوز،گردشگری،ایرانگردی،قائمشهر

منبع : کجارو

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: