کد خبر: ٢١٨٦٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/05/07-١٢:٠٢

استان چهارمحال و بختیاری را بام ایران می دانند، مرکز این استان شهرکرد است که با ارتفاع ۲۰۶۶ متر بالاتر از سطح دریا مرتفع ترین مرکز استان ایران شمره می شود. موقعیت جغرافیایی این استان به آن طبیعت زیبا و منحصر به فرد بخشیده و دارای ۱۰ درصد از آب های آشامیدنی کل کشور است. یکی از جلوه های زیبای طبیعت این استان آبشارهای آتشگاه لردگان است که ۴۰ کیلومتر از شهری با همین نام فاصله دارد.

 

به گزارش آبادان خبر، این معجزه زیبای طبیعت در کشورمان به آبشار مینیاتوری نیز شهرت دارد و یکی از دیدنی ترین های طبیعت ایران است. برای رسیدن به آبشار یک پیاده روی طولانی در پیش دارید که در این حین مناظر چشم نواز، آبشارهای پلکانی و درختانی تنومند را مشاهده خواهید کرد. آبشارهای آتشگاه لردگان حدود ۳ کیلومتر را روی زمین طی می کنند و به همین خاطر لقب طولانی ترین آبشار ایران را از آن خود ساخته اند. زمینی که آبشار از آن عبور می کند در دل کوه ها قرار دارد و پر از پستی ها و بلندی ها است و همین امر باعث شکل گرفتن آبشارهای آتشگاه لردگان شده است.

با تغییر حجم آب در فصل های مختلف سال تعداد آبشارها بین ۷ تا ۱۰ عدد تغییر می کند. از زیبایی های خارق العاده طبیعت در این منطقه می توان به دره ها و سبزه زار های اطراف آن در کنار شکوه آبشار اشاره کرد که باعث شده گردشگران زیادی برای تماشای آن بیایند. اغلب گردشگران در فصل تابستان به این جا می آیند تا از خنکای مطبوع آبشار نیز بهره مند شوند.

موقعیت جغرافیایی

آبشارهای آتشگاه لردگان ۱۹۰ کیلومتر با شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری فاصله دارند و در ۴۰ کیلومتری شهر لردگان قرار گرفته اند البته روستای سردشت نیز تنها ۲۰ کیلومتر با آن فاصله دارد. در مسیر رسیدن به آن با خودرو از روستاهای میلاس، سردشت و از کنار رودخانه خزسان عبور خواهید کرد، که سرانجام به روستای آتشگاه منتهی می شود. آتشگاه نام  روستایی می باشد که در پایین رود این آبشارها و سر چشمه ها قرار دارد و طبق گفته ها هیچ ارتباطی به آتشگاه زرتشتیان ندارد.

آبشار در دره ‌ای به طول سه کیلومتر قرار دارد و از رود خرسان است که در آن سرریز می شود. رود خرسان یکی از سرچشمه های اصلی رود کارون که از ارتفاعات پوشیده شده از برف کوه های دنا و زاگرس در شمال استان کهگیلوبه و بویراحمد و جنوب استان اصفهان سرچشمه می گیرد. در ادامه چندین رودخانه دیگر نیز در استان چهارمحال و بختیاری به آن می پیوندند و سپس وارد استان خوزستان می شوند.

روستاى آتشگاه که به یاد آورخاطرات سرداران است،‌ دره ‌‌اى تنگ و زیبا با خصوصیات بکر و طبیعى است. در میان دره، رودخانه خروشانى جارى است و سنگ ‌هاى آهکى و گچى و درختان کهنسال گردو، چنار، بلوط و زبان ‌گنجشک در سارسر زمین های اطراف دیده می شوند. شیب زیاد و پستى و بلندى‌ هاى زمین های کوهستانی آبشارهاى کوچک متعددى را در طول ۳ کیلومتر ایجاد کرده است. اگر گذارتان به لردگان افتاد، پیشنهاد می کنیم که سری هم به پیست اسکی چلگرد در حاشیه روستای چلگرد بزنید که در بخش شرقی دامنه کوه کارکنان واقع شده است.

روستای آتشگاه

روستای آتشگاه از جنوب و جنوب غربی به کوه شورم جلاله و از شمال به کوه ریگ محدود است. ارتفاع آن از سرح دریا ۱۳۰۰ متر است و آب و هوای آن در اکثر مواقع سال معتدل است تنها تابستان های آن گرم می شود. این روستا در گذشته محل ییلاق عشایر بختیاری بوده و در طول زمان کم کم تبدیل به روستا شده است. دره آتشگاه یکی از زیباترین و دیدنی ترین فضاهای تفریحی است که از ناهمواری های آن آبشارهای آتشگاه لردگان جاری هستند. علاوه بر آبشار کوه های اطراف آهکی هستند و در دل آن ها غارهای متعددی شکل گرفته است که هر ساله کوه نوردان و غارنوردان زیادی برای کشف آن به آتشگاه سفر می کنند.

جنگل های اطراف روستا با درختان کهنسال بلوط، گردو، بادام کوهی و زالزالک از جمله جاذبه های طبیعی روستا هستند که گردشگران زیادی را در بهار و تابستان به این جا می کشانند.

فعالیتهای اقتصادی مردم روستا عموما زراعت و دامداری است. گروهی از مردم روستا در بخش خدمات و تولید صنایع دستی اشتغال دارند. از دیگر جاذبه های دیدنی این منطقه می توان به چشمه برم، چشمه سندگان، امام‌ زاده شهسوار در ۴۵ کیلومتری باختر لردگان، امام ‌زاده جعفر در ۵ کیلومتری غرب لردگان و امام ‌زاده حسن در ۷۵ کیلومتری غرب لردگان اشاره کرد.

امکانات موجود

در ابتدای روستا چندین پارکینگ به گردشگران اختصاص داده شده فقط قبل از پارک کردن مبلغ پارکینگ را با آن ها تعیین کنید که بعد دچار مشکل نشوید.

در سال های اخیر چندین سوپرمارکت در در روستا باز شده و اتاق هایی را با قیمت های متفاوت به گردشگران کرایه می دهند. مانند قیمیت پارکینگ پیشنهاد می کنیم که قیمت کرایه اتاق ها را از قبل هماهنگ کنید.

نکاتی که باید در این سفر رعایت کنید

آسفالت جاده خراب است و دارای پیچ و خم بسیار است همچنین تابلوهای هشدار زیادی ندارد، بنابر این اگر بسیار با احتیاط و آهسته برانید.

بعد از شهر لردگان دیگر سوپر مارکت در دسترس نیست و امکانات نیز محدود می شود پس حد المکان وسایل مورد نیاز خود را همراه داشته باشید.

هنگام رسیدن به آن جا متاسفانه بسیار مشاهده شده که کودکان زیادی به سمت ماشین می آیند و از شما درخواست خوراکی می کنند.

بنابر این پیشنهاد می کنیم سفر خود را به گونه ای تنظیم کنید که صبح زود در محل حظور داشته باشید، از تورهای موجود استفاده کنید و یا از قبل با محلی ها هماهنگ کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

در راه پس از پارک خودرو پیاده روی طولانی را در پیش خواهید داشت بنابر این کفش مناسب بپوشید و سعی کنیم آمادگی بدنی لازم را داشته باشید.

 

آبشار،آبشار مینیاتوری،چهار محال و بختیاری،لردگان،آبادان خبر،آبادان نیوز

منبع:الی گشت

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: