کد خبر: ٢٦٩٠٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/06/10-١٦:١٤

ابوالفضل امیری

 

آبادان نیوز : آیا تا به حال در مورد آب جامو، دارویی با قدمت قرن‌ها که در پزشکی آسیایی استفاده می‌شود، شنیده‌اید؟ این معجون متشکل از گیاهان و ادویه‌جات به دلیل اثرات ضد سرطانی، ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد دیابتی ارزشمند است. علاوه بر این بر اساس نتایج مقاله‌ای تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۶ توسط دانشگاه گرونینگن هلند منتشر شد، برخی از ترکیبات فعال آن از سلامت قلب و عملکرد گوارش نیز حمایت می‌کند.

آیا «معجون جادویی جامو» مفید است؟

به نقل از هلث، بر اساس بررسی سال ۲۰۲۰ که در مجله دیابت و سندرم متابولیک منتشر شد، نام این معجون از «جمپی» یک کلمه باستانی به معنای معجون جادویی در زبان جاوه‌ای گرفته شده است.

منشاء این نوشیدنی اندونزی است اما می‌توانید آن را در خانه نیز تهیه کنید. دانشگاه گرونینگن توضیح می‌دهد که محصولات سنتی جامو حاوی ترکیبی از گیاهان با فواید بالقوه برای سلامتی است. برخی از آن با گیاهان و ادویه‌هایی ساخته می‌شود که با التهاب مبارزه و عملکرد ایمنی را تقویت می‌کند و یا به بدن انرژی می‌دهد، در حالی که برخی دیگر ممکن است به تسکین کمردرد و درد عضلات کمک کند.

راه‌های مختلفی برای تهیه جامو وجود دارد اما ترکیبات رایج آن زردچوبه، زنجبیل، لیمو و عسل است.

این نوشیدنی سنتی اندونزیایی به دلیل اثرات ضد التهابی و انرژی‌زا و سایر فوایدش به‌ طور گسترده مصرف می‌شود. بر اساس شواهد بالینی منتشر شده توسط دانشگاه گرونینگن برخی از گیاهان مورد استفاده در جامو با استرس اکسیداتیو مبارزه می‌کند؛ سلامت کبد را ارتقا و قند خون را نیز کاهش می‌دهد.

بر اساس گزارش مجله علوم و تحقیقات دارویی نتایج یک بررسی در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد جینسینگ پاناکس، زردچوبه، گون، زنجبیل و سایر مواد موجود در دستورالعمل‌های خاص جامو می‌تواند پاسخ ایمنی را تقویت کند و برخی از علائم مرتبط با  کووید ۱۹ را کاهش دهد.

همچنین بر اساس شواهد ارائه شده در بررسی‌های فیتوشیمی در سال ۲۰۲۲ آب جامو ممکن است حاوی چیرتای سبز(کلمغ)، گیاهی با اثرات ضد ویروسی، ضد التهابی و کاهش تب باشد. در آزمایش‌های بالینی این گیاه دارویی، سردرد، خستگی، گلودرد و سایر علائم را در افراد مبتلا به عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی کاهش می‌دهد.

دانشگاه گرونینگن اعلام کرده جامو ممکن است فشار خون بالا را نیز کاهش دهد؛ رشد تومور را سرکوب و درد عضلانی و مفاصل را کم کند. البته توجه داشت بیشتر مطالعات روی موش‌ها یا در یک محیط آزمایشگاهی کنترل‌ شده انجام شده‌ است؛ بنابراین یافته‌های آن ممکن است برای انسان‌ها صدق نکند. به علاوه آب جامو بسته به موادی که در آن استفاده می‌شود، ممکن است کم و بیش موثر باشد.

جامو فقط به این دلیل که طبیعی است، به معنای بی‌خطر بودنش نیست. آب جامو ممکن است خطرات کمتری برای سلامتی نسبت به برخی داروها داشته باشد اما همچنان می‌تواند اثرات نامطلوبی بر بدن بگذارد.

محققان در سال ۲۰۰۶ هشدار دادند که کاوا، یکی از رایج‌ترین مواد مورد استفاده در این نوشیدنی، می‌تواند بر هضم تاثیر بگذارد و باعث خستگی شود. به‌ طور مشابه اکیناسه و جینسینگ پاناکس نیز می‌تواند معده شما را ناراحت و احساس خستگی را بر شما مستولی کند. از سوی دیگر ریشه شیرین‌بیان ممکن است فشار خون را افزایش داده و باعث عدم تعادل الکترولیت شود.

همان‌طور که محققان خاطرنشان کردند، این عوارض جانبی لزوما وابسته به دوز مواد مصرفی در جامو نیست. ممکن است به دلیل سن فرد، ژنتیک یا وضعیت سلامتی و سایر عوامل واکنش‌های نامطلوبی از این محلول دریافت شود. به علاوه برخی از گیاهان ممکن است با یکدیگر یا با داروهای دیگری که مصرف می‌کنید، تداخل داشته باشد. به‌ عنوان مثال زردچوبه نباید همراه با ایبوپروفن، آسپرین یا داروهای ضد انعقاد استفاده شود. مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering توضیح می‌دهد که این گیاه می‌تواند بر متابولیسم دارو تاثیر بگذارد و سمیت برخی داروها را افزایش دهد.

در مجموع بعید است که یک لیوان آب جامو که گاهی نوشیده می‌شود، به سلامتی شما آسیب برساند. در مجموع مانند هر چیز دیگری اعتدال موضوعی کلیدی است.

بهترین گزینه این است که این نوشیدنی را در خانه تهیه کنید یا برندی را انتخاب کنید که از مواد ارگانیک استفاده می‌کند.

دستورالعمل ساده توصیه شده برای تهیه آب جامو شامل زردچوبه، زنجبیل، آب نارگیل، آب مرکبات تازه و کمی فلفل سیاه است. همه چیز را در مخلوط‌کن مخلوط و آب آن را صاف کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.


محققان ماشین ظرف شویی جدیدی طراحی کرده‌اند که بدون نیاز به مواد شوینده یک ظرف را در تنها ۲۵ ثانیه با بخار فوق گرم تمیز می‌کند.

شستن ظروف در عرض ۲۵ ثانیه بدون مواد شوینده

محققان به شبیه‌سازی یک سیستم ماشین ظرفشویی پرداخته‌اند که از بخار فوق گرم به جای شوینده برای تمیز کردن ظروف استفاده می‌کند.

بخار فوق گرم(Superheated steam)، بخاری با دمای بسیار بالاتر از نقطه تبخیر است که از حرارت دادن بخار اشباع در فشار ثابت ایجاد می‌شود.

نتایج شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای نشان می‌دهد که چنین ماشین ظرفشویی می‌تواند ۹۹ درصد باکتری‌های موجود در یک بشقاب را تنها در عرض ۲۵ ثانیه از بین ببرد.

این ماشین ظرفشویی هنوز یک مدل رایانه‌ای است و به طور واقعی ساخته نشده، اما محققان می‌گویند مطالعه آنها پایه و اساسی برای توسعه نسل بعدی ماشین‌های ظرفشویی فراهم می‌کند.

این مطالعه توسط محققان دانشگاه فنی دورتموند و دانشگاه فنی مونیخ آلمان انجام شده است.

آنها در مقاله خود که در مجله‌ی "Physics of Fluids" منتشر شده است، می‌گویند: استفاده از بخار فوق گرم در ماشین ظرفشویی روشی برای کاهش مصرف آب و زمان بدون استفاده از مواد شوینده شیمیایی است که پتانسیل زیادی در آینده برای رستوران‌ها، هتل‌ها و بیمارستان‌ها خواهد داشت. در این مکان‌ها، ایمنی بهداشتی در کنار پاک شدن باقی مانده غذا اهمیت زیادی دارد.

ماشین‌های ظرفشویی معمولی اغلب همه میکروارگانیسم‌های مضر باقی مانده در بشقاب‌ها، کاسه‌ها و کارد و چنگال‌ها را از بین نمی‌برند و همچنین به زمانی طولانی برای شستن ظروف نیاز دارد که باعث صرف میزان زیادی برق و مواد شوینده می‌شود که خود می‌تواند آلوده کننده محیط زیست باشد.

محققان ادعا می‌کنند ماشین ظرفشویی بخار فوق گرم می‌تواند راه حل موثرتر و سازگارتری برای حفاظت از محیط زیست ارائه دهد.

خرید ماشین ظرفشویی بخار فوق گرم در ابتدا هزینه بیشتری خواهد داشت اما در دراز مدت با صرفه‌جویی در مصرف آب، برق و مواد شوینده این هزینه اضافی جبران خواهد شد. این دستگاه برای استفاده در رستوران‌ها، هتل‌ها و بیمارستان‌ها که باید استانداردهای بهداشتی بالایی داشته باشند، ایده آل خواهد بود.

محققان برای مطالعه خود، الگوی جریان و شکل جت بخار با دمای بالا را در دستگاه پیشنهادی مدل‌سازی کردند. آن‌ها می‌گویند که ماشین ظرفشویی نسل بعدی اساسا محفظه‌ای با دیواره‌های جانبی محکم، یک دهانه در بالا و یک نازل در پایین خواهد بود. یک ظرف پوشیده شده از باکتری مستقیماً بالای نازل قرار می‌گیرد و هنگامی که ظرف به دمای مورد نظر برسد، میکروارگانیسم‌ها از بین خواهند رفت.

ناتالی ژرمن(Natalie Germann)، نویسنده این مطالعه در دانشگاه فنی دورتموند می‌گوید: بخار با سرعت بسیار بالایی از نازل خارج می‌شود.

همانطور که بخار در ماشین ظرفشویی منبسط می‌شود، امواج ضربه‌ای و گرداب‌هایی در نزدیکی خروجی نازل، در اطراف محیط ظرف و روی دیواره‌های جانبی ماشین ظرفشویی ایجاد می‌شود.

نویسندگان این مطالعه می‌گویند: این امواج و گرداب‌ها امکان افزایش زمان تعامل ظروف با بخار فوق‌گرم‌شده را فراهم می‌کنند و افزایش دما باعث از بین رفتن باکتری‌ها می‌شود.

اگرچه محققان بر روی از بین بردن باکتری‌ها متمرکز بودند اما جریان‌های بخار می‌توانند برای غیرفعال کردن سایر میکروارگانیسم‌ها و همچنین حذف بقایای غذا مورد استفاده قرار بگیرند.

محققان اذعان دارند که شستن یک بشقاب ۲۵ ثانیه به طول می‌انجامد، بنابراین در دنیای واقعی برای مثال در یک رستوران سیستمی مورد نیاز خواهد بود که چندین بشقاب را به طور همزمان بشوید.

ژرمن می‌گوید: در آینده، ما یک ماشین ظرفشویی با اندازه واقعی با صفحات متعدد شبیه‌سازی خواهیم کرد تا بتوان ظرف‌های بیشتری را شست. ما باید بررسی کنیم که بخار با چه سرعتی می‌تواند به تمام نقاط ماشین ظرفشویی برسد.

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: