کد خبر: ٢٥٥٣١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/03/22-١٥:١٧

گروهی از محققان در حال کار روی فرضیه‌ای برای استفاده از امواج مغزی برای کنترل فرا-سطوح هستند که به کاربران امکان خواهد داد با فکر خود فرا-سطوح را کنترل کنند.

 

آبادان نیوز«فرا-مواد» (Metamaterials) به علت ویژگی‌های فیزیکی فوق‌العاده‌ای که دارند توجهات زیادی را از حوزه‌های مختلف به خود جلب کرده‌ و مفهوم جدیدی درباره طراحی مواد مصنوعی در اختیار پژوهشگران قرار داده است که می‌تواند قدرت و سرزندگی را به مواد کاربردی پیشرفته بیاورد. فرا-سطوح (metasurfaces ) به عنوان همتای دوبُعدی فرا-مواد، آزادی بی‌سابقه‌ای در زمینه دستکاری در امواج الکترومغناطیس دارند.

از طریق برنامه‌ریزی در محل، فرا-سطوح قابل برنامه‌ریزی (PMs)‌ با کارکردهای متفاوت یا قابل تعویض قابل تحقق هستند و امکان یکپارچگی بیشتر آنها با حسگرها یا حرکت آنها با نرم‌افزارهای تعریف‌شده از پیش، وجود دارد. این خودتطبیقی با از میان برداشتن مداخله انسانی، میزان پاسخ را به میزان قابل ملاحظه‌ای بهبود می‌بخشد. تعویض (سوییچ کردن) بین کارکردهای مختلف روی این فرا-سطوح قابل برنامه‌ریزی، بطور کلی به عملیات دستی متکی است. چارچوب بنیادین کار دارای اتصالات سیمی است، بطور دستی کنترل می‌شود و سوییچ کردن نیز بی‌درنگ نیست. از این رو ساختن کل چارچوبی که بتواند فرا-سطوح کارکردی راه دور، بی‌سیم، بی‌درنگ (real-time) و کنترل شده با ذهن را محقق سازد پیشرفت جالبی خواهد بود.

ایده جابجا کردن اشیاء با فکر یک گام به هدف نزدیک‌تر شد

 

گروهی از دانشمندان به سرپرستی پروفسور «شائوبو کو» و پروفسور «جیافو وانگ» از دانشگاه مهندسی نیروی هوایی و پروفسور «چنگ-وی کیو» از دانشگاه ملی سنگاپور در یک مقاله جدید انتشار یافته در نشریه «ای‌لایت» (eLight) اولین گام‌ را در جهت کنترل ذهنی فرا-سطوح به شکل راه دور و بی‌سیم برداشته‌اند. این مقاله با عنوان «فرا-سطوح کنترل با ذهن از راه دور از طریق امواج مغزی» چارچوبی برای تحقق این هدف ارائه داده است.

این محققان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که جمع‌آوری امواج مغزی و استفاده از آنها به عنوان سیگنال‌های کنترل فرا-سطوح به کاربران اجازه خواهد داد که با مغز و فکر خود فرا-سطوح را کنترل کنند. این تحول یک گام اساسی به سمت ایجاد فرا-سطوح واقعا هوشمند خواهد بود.

این گروه تحقیقاتی امیدوار است که این یافته‌های جدید را با الگوریتم‌های هوشمند ترکیب کرده و این فرایند را در آینده بهبود بخشد. این محققان اعتقاد دارند که کار آنها قابل تعمیم به سایر فرا-سطوح کنترل شده با ذهن است و این امر می‌تواند کاربردهایی در زمینه‌هایی مانند نظارت سلامتی، ارتباطات نسل پنج و شش و حسگرهای هوشمند داشته باشد.

پیشوند «فرا» در فرا-مواد حاکی از این است که ویژگی‌های این مواد فراتر از آن چیزی است که در طبیعت مشاهده می‌کنیم. فرا-مواد دسته ای جدید از مواد کاربردی هستند که پیرامون الگوها یا ساختارهای منحصر به فرد در مقیاس میکرو یا نانو طراحی می‌شوند که موجب می‌شود این مواد به شیوه‌هایی که در طبیعت یافت نمی‌شود با نور یا سایر اشکال انرژی، کنش و واکنش داشته باشند.

منبع:ایرنا

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: