کد خبر: ٢٣٥٩٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/10/22-١٣:١٠

محققان کالج سلطنتی لندن در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند لنفوسیت‌های تی حاصل از سرماخوردگی می‌توانند از افراد در برابر عفونت کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ محافظت کنند.

 

به گزارش آبادان خبر، نتایج مطالعه اخیر محققان انگلیسی نشان می‌دهد افرادی که سطوح بالاتری از لنفوسیت‌های تی ناشی از سرماخوردگی معمولی دارند، کمتر در معرض ابتلا به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ قرار دارند.

یافته‌های این مطالعه که در مجله "Nature Communications" منتشر شده است به رهبری محققان امپریال کالج لندن انجام شده است.

محققان طی این مطالعه اولین شواهد از نقش محافظتی لنفوسیت‌های تی را ارائه  کرده‌اند. لنفوسیت تی از انواع سلول‌های دستگاه ایمنی بدن است.دفاع اختصاصی بدن شامل ایمنی هومورال و ایمنی سلولی است. در ایمنی سلولی لنفوسیت‌های تی(سلول‌های تی) فعالیت دارند. لنفوسیت‌های تی پس از اتصال به پادگِن(آنتی‌ژن) تکثیر پیدا می‌کنند و انواعی از سلول‌های تی از جمله تعدادی تی کشنده و تعدادی تی خاطره به وجود می‌آورند.

لنفوسیت تی همانند لنفوسیت B در مغز استخوان(مغز قرمز استخوان) ساخته می‌شود ولی همانند لنفوسیت B در مغز استخوان بالغ نمی‌شود بلکه از طریق خون به تیموس که پشت جناغ و جلوی نای قرار دارد می‌رود و در تیموس بالغ می‌شود. لنفوسیت تی اغلب بین خون و لنف در گردش است و در برخورد با پادگِن(آنتی ژن) خاص روی میکروب فعال می‌شود که اغلب لنفوسیت‌های تی ضد ویروس، انگل، سرطان و رد بافت پیوند شده می‌باشد.

در حالی که مطالعات قبلی نشان داده‌اند که لنفوسیت‌های تی القا شده توسط سایر کروناویروس‌ها می‌توانند کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را شناسایی کنند اما یافته‌های این مطالعه جدید برای اولین بار بررسی می‌کند که چگونه حضور این لنفوسیت‌های تی در زمان قرار گرفتن در معرض کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ ​بر آلوده شدن فرد تاثیر می‌گذارد.

محققان همچنین گفتند که یافته‌های آنها طرحی برای نسل دوم واکسن جهانی ارائه می‌دهد که می‌تواند از ابتلا به انواع فعلی و آینده کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲  از جمله سویه اُمیکرون جلوگیری کند.

دکتر "ریا کوندو"(Rhia Kundu) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: ما مشتاق بودیم تا دریابیم چرا گاهی اوقات قرار گرفتن در معرض کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ به عفونت منجر نمی‌شود. پس از بررسی‌ها ما دریافتیم که سطوح بالای لنفوسیت‌های تی موجود در بدن که توسط بدن در هنگام آلوده شدن به سایر کروناویروس‌های انسانی مانند سرماخوردگی ایجاد می‌شوند، می‌توانند در برابر عفونت کووید-۱۹ از فرد محافظت کنند. در حالی که این یک کشف مهم است، اما من تاکید می‌کنم که هیچ کس نباید به تنهایی به آن موضوع بسنده کند چرا که همچنان بهترین راه برای محافظت از خود در برابر کووید-۱۹ این است که به طور کامل واکسینه شوید و دوز تقویت کننده را نیز دریافت کنید.

این مطالعه در سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد، زمانی که اکثر مردم در بریتانیا نه مبتلا به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ بودند و نه واکسینه شده بودند. محققان این مطالعه به بررسی ۵۲ نفر که با فردی مبتلا به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ زندگی می‌کردند و بنابراین در معرض ویروس قرار گرفته بودند، پرداختند. شرکت کنندگان در ابتدا و ۴ و ۷ روز بعد آزمایشات PCR را انجام دادند تا دریابند که آیا به این بیماری مبتلا شده‌اند یا خیر.

نمونه خون از ۵۲ شرکت کننده طی یک تا شش روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس گرفته شد. این کار محققان را قادر ساخت تا سطوح لنفوسیتی‌های تی را که قبل ابتلا افراد به عفونت‌های ویروسی سرماخوردگی معمولی در بدن وجود داشت را تجزیه و تحلیل کنند.

محققان دریافتند که سطوح قابل توجهی از این لنفوسیت‌های تی در ۲۶ نفری که آلوده نشده بودند، در مقایسه با ۲۶ نفری که آلوده شده بودند، بالاتر بود. این سلنفوسیت‌های تی پروتئین‌های داخلی کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را به جای پروتئین میخ مانند روی سطح ویروس مورد هدف قرار دادند تا از فرد در برابر عفونت محافظت کنند.

واکسن‌های فعلی پاسخ ایمنی به این پروتئین‌های داخلی ایجاد نمی‌کنند. محققان گفتند که در کنار واکسن‌های موثر که پروتئین میخ مانند را مورد هدف قرار می‌دهند، این پروتئین‌های داخلی می‌تواند یک هدف نوین برای طراحی واکسن‌های جدید باشد چرا که می‌تواند محافظت طولانی‌مدتی ایجاد کند زیرا پاسخ‌های لنفوسیت تی طولانی‌تر از پاسخ‌های آنتی‌بادی که در عرض چند ماه پس از واکسیناسیون کاهش می‌یابند، باقی می‌مانند.

پروفسور "آجیت لالوانی"(Ajit Lalvani) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: مطالعه ما واضح‌ترین شواهد تا به امروز را ارائه می‌کند که لنفوسیت‌های تی القا شده توسط کروناویروس‌های سرماخوردگی نقش محافظتی در برابر کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ دارند.

بودجه این مطالعه توسط موسسه ملی تحقیقات سلامت انگلیس و شورای تحقیقات پزشکی تامین مالی شد.

آبادان خبر،آبادان نیوز،دانش و فناوری،کرونا
منبع : ایسنا
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: