کد خبر: ٢٢٧٨٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/07/01-١٣:٣٠

یک ریزتراشه با ظاهری شبیه به پره های هلیکوپتر کوچک‌ترین محصول در دنیا است که از قابلیت برخاستن از زمین و پرواز برخوردار است.

 

به گزارش آبادان خبر، مهندسان دانشگاه نورت وسترن آمریکا برای نخستین بار ریزتراشه‌ای ساخته‌اند که قادر به پرواز کردن است.

ریزتراشه مذکور که با الهام گرفتن از بذرهای پراکنده شونده در هوا پس از وزش باد ساخته شده، دارای پروانه‌های کوچکی است که می‌توانند از باد برای حرکت در هوا کمک بگیرند.

در سال‌های اخیر محصولات الکترونیکی متنوعی ساخته شده‌اند که بسیار کوچک هستند و این تولیدات چند میلیمتری ساخت انواع وسایل برقی بسیار کوچک و قابل حمل را ممکن کرده‌اند. از این ابزار برای تولید ایمپلنت‌های سازگار با بدن و محصولات کنترل و پایش محیط زیست استفاده شده است.

این ریزتراشه پرنده شباهت زیادی به بذر گیاهانی مانند درخت افرا دارد که به طور مستقیم بر روی زمین نمی‌افتند و همراه با وزش باد به نقاط دوردست منتقل می‌شوند.

محققان با مدل سازی رایانه‌ای این دانه‌های بذر ریزپردازنده ای تولید کرده‌اند که سه بال پرنده کوچک به دور آن کشیده شده و همه اجزای این مجموعه بر روی یک لایه لاستیکی مونتاژ شده که کمتر از یک میلیمتر ضخامت دارد.

محققان با افزودن یک تراشه، یک منبع تأمین برق، یک حافظه و آنتن به این ریزتراشه پرنده از آن برای شناسایی ذرات موجود در هوا، وضعیت pH آب و غیره استفاده کرده‌اند. لذا با پرتاب این ریزتراشه‌ها در هوا از آنها می‌توان برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده کرد.

 

تراشه،ریزتراشه،حسگر،هلیکوپتر،بذر،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:مهر

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: