کد خبر: ٢٢٩٧٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/09/06-١٠:٠١

سفرای روسیه و چین ضمن محکومیت برگزاری نشست دموکراسی از سوی آمریکا، این نشست را متضاد با توسعه جهان مدرن عنوان کردند.

 

به گزارش آبادان خبر، سفرای روسیه و چین در آمریکا در مقاله مشترکی که در نشریه نشنال اینترست منتشر شده است، اعلام کردند: «مسکو و پکن با قاطعیت ایده آمریکا برای برگزاری اجلاس سران برای دموکراسی را رد می کنند زیرا این امر باعث ایجاد خطوط جداکننده جدیدی در جامعه بین المللی می شود که با توسعه جهان مدرن در تضاد است.»

آمریکا روز سه شنبه فهرستی متشکل از ۱۱۰ کشور دعوت شده برای شرکت در نشست دموکراسی در ۹ تا ۱۰ دسامبر (۱۸ و ۱۹ آذر) را معرفی کرد اما از روسیه و چین برای شرکت در این اجلاس دعوت نشده است.

سفرای چین و روسیه در این خصوص گفتند: «آمریکا میزبان اجلاس آنلاین برای دموکراسی در ۹ تا ۱۰ دسامبر ۲۰۲۱ خواهد بود. آمریکا به خود این اجازه را می‌دهد که تعیین کند چه کسی در این رویداد شرکت کند و چه کسی نباشد، چه کسی یک «کشور دموکراتیک» است و چه کسی واجد شرایط چنین وضعیتی نیست. این نگرش، محصول آشکار ذهنیت جنگ سرد آمریکاست که باعث ایجاد تقابل ایدئولوژیک و شکاف در جهان می‌شود و «خطوط جداسازی» جدیدی ایجاد می‌کند. این روند با توسعه دنیای مدرن در تضاد است. جلوگیری از شکل گیری یک معماری چند مرکزی جهانی غیرممکن است، اما می‌تواند روند عینی را تحت فشار قرار دهد. چین و روسیه قاطعانه این اقدام را رد می‌کنند.»

این سفیران افزودند: «کشور‌ها باید روی اداره امور خود تمرکز کنند، نه اینکه دیگران را به طرز تحقیرآمیزی مورد انتقاد قرار دهند. نیازی به نگرانی درخصوص دموکراسی در روسیه و چین نیست. برخی از دولت‌های خارجی بهتر است درباره خودشان و آنچه در کشورشان می‌گذرد فکر کنند.»

به باور کارشناسان، فهرست کشور‌های دعوت شده به این اجلاس نسبتاً عجیب به نظر می‌رسید. چین به این نشست دعوت نشده، اما اسم تایوان در این لیست به چشم می‌خورد. این اقدام دولت بایدن تنش‌های واشنگتن و تایپه را با پکن تشدید می‌کند و آمریکا را به دلیل حمایت نکردن از سیاست چین واحد مورد انتقاد قرار داد.

ارمنستان، استونی، گرجستان، لتونی، لیتوانی، مولداوی و اوکراین از کشور‌های شوروی سابق دعوت شده برای شرکت در این اجلاس هستند. جمهوری آذربایجان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و مجارستان در این لیست حضور ندارند.

ایران، عربستان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس، کره شمالی، ونزوئلا، نیکاراگوئه، سودان و اتیوپی، از برجسته‌ترین کشور‌هایی هستند که در این دیدار شرکت نخواهند کرد.

 

 

روسیه،نشست دموکراسی،دولت چین،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: