کد خبر: ٢٥٨٧١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/04/15-١٣:٢٧

نمایشگاه «آبادان روایت همدلی» با نمایش آثاری با موضوع ساختمان متروپل آبادان همزمان با چهلمین روز درگذشت جان‌باختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان و با هدف همدردی با مردم داغدار و بازماندگان این حادثه در ایوان انتظار متروی میدان ولی‌عصر(عج) افتتاح شد.

 

آبادان نیوز _ آیین افتتاح نمایشگاه آبادان روایت همدلی امروز-چهارشنبه(۱۵ خرداد) با حضور امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری، سیدمحمد نقیب معاون امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو و جمعی از هنرمندان در ایوان انتظار متروی میدان ولی‌عصر(عج) برگزار شد.

این نمایشگاه همزمان با چهلمین روز درگذشت جان‌باختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل و با هدف همدردی با مردم داغدار آبادان برپا شده و شامل ۳۰ عکس و ۱۰ اثر گرافیکی از عکاسان و هنرمندانی از خوزستان، قزوین، تهران و بوشهر است.

در این نمایشگاه آثار ثبت‌ شده عکاسان خوزستانی؛ علی معرف، مرتضی یاقوتی و محمد آهنگر در روزهای سخت آواربرداری از ساختمان فروریخته متروپل آبادان به نمایش گذاشته شده است.

آثار گرافیکی به نمایش در آمده نیز در قالب پوستر توسط هنرمندانی از استان‌های خوزستان، قزوین، تهران و بوشهر خلق شده است.

اسماعیل قائدی، سعید روئین‌تن، بهنام شیرمحمدی، محمد ترک، محمدرضا دوست‌محمدی، یاسر باغداری، زهرا دباغ، حدیث کاظم‌پور، زهرا صابری و مریم دباغ هنرمندانی هستند که پوسترهایشان در نمایشگاه آبادان روایت همدلی به نمایش درآمده است.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است؛ «دوشنبه دوم خردادماه بود که قسمتی از برج‌های دوقلوی متروپل واقع در خیابان امیری آبادان، از شلوغ‌ترین و پرتردیدترین خیابان‌های این شهرستان فروریخت و ۴۳ هموطن آبادانی در این حادثه جان باختند.

اخبار و آمار اولیه حاکی از زیر آوار ماندن تعدادی از هموطنان آبادانی بود اما کسی نمی‌دانست دقیقا چند نفر، چند عضو از اعضای خانواده و چند زندگی در زیر آوار بی‌رحم و زمخت متروپل مانده است. ساعات اولیه همه در بهت و اضطراب بودند و هر کس که احتمال می‌داد عزیزش زیر آوار مانده خودش را به ساختمان نیمه فروریخته رساند.

رفته رفته گروه‌های امدادی هلال احمر، آتش‌نشانی، سپاه، بسیج و گروه‌های مردمی از استان خوزستان و سایر استان‌های دور و نزدیک خودشان را به محل حادثه رساندند.

هر کس در حد خودش نسبت به این حادثه احساس مسئولیت می‌کرد. دیگر فرقی نداشت کجای این سرزمین قرار دارند، آن لحظه می‌دانستند قلبشان برای آبادان می‌تپد و روحشان در بین آوارهای متروپل سرگردان است. یکی برای آواربرداری خودش را رسانده بود و دیگری که توان جسمی آواربرداری و پیداکردن اجساد را نداشت غذا می‌پخت. مردم خود آبادان هم برای این مواسات سنگ تمام گذاشتند و باز هم خانه و زندگی‌شان را در طبق اخلاص قرار دادند. مردی از خانه‌اش گذشت تا روند آواربرداری سرعت بگیرد و زنی از آن سمت شهر نان و خرما برای پذیرایی می‌آورد. یکی در بین امدادگران قهوه پخش می‌کرد و دیگری برای تاب آوردن گرما شربت و بستنی به دست امدادگران می‌رساند.

خوزستانی‌ها در کرم و مهمان‌نوازی پیشینه‌ای درخشان دارند اما شما کجا دیده‌اید صاحب عزا خودش پای کار میهمان بیاید تا در دل افرادی که پای غمش ایستاده‌اند آب از آب تکان نخورد؟ سیل بود. سیل محبت. سیلِ دوباره‌ همدلی که آوارها را با خودش شست و برد و روسیاهیش را برای آنانی باقی گذاشت که در حق این مردم جفا کرده بودند.

در این بین اما گروهی دیگر از هم‌استانی‌های خوزستانی‌مان پس از شنیدن خبر، دوربین‌هایشان را آماده می‌کنند و خودشان را به متروپل می‌رسانند. نیت می‌کنند که عظمت این درد را، زجه‌ها، مویه‌ها و تلخی از دست دادن و حتی شیرینی همدلی را در این عزا به ثبت برسانند. درست مثل تمام مثل تمام این سال‌ها که پای درد استانشان بودند، حالا بار دیگر دردی از بی‌مسئولیتی و رانت در یک نقطه دیگر از خوزستان سر برآورده و باید بمانند تا مهر قلب‌های شکسته آبادانی‌ها را به یکدیگر برای همیشه ماندگار کنند تا تاریخ و آیندگان بداند آبادان نقطه عطفی است در همدلی برای تمام دهه‌ها. چه امروز در متروپل و چه دیروز در برابر دفاع از دشمن بعثی.»

نمایشگاه آبادان روایت همدلی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با همکاری حوزه هنری استان خوزستان، شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه و مجموعه روایت جهاد، برپا شده و تا ۲۱ تیرماه میزبان علاقه‌مندان است.

به گزارش ایرنا، بخشی از برج دوقلوی ۱۱ طبقه در دست ساخت متروپل آبادان به علت رعایت نکردن استحکام سازه و لحاظ نکردن مسایل فنی ساختمان ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه دوشنبه (دوم خرداد) فروریخت. در این حادثه ۴۳ شهروند آبادانی جان خود را از دست دادند و ۳۷ نفر نیز مصدوم شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدنبی موسوی‌فرد نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز در پی حادثه ریزش ساختمان متروپل و جان باختن تعدادی از هموطنان در این حادثه چهارم خرداد را در آبادان و خرمشهر و همچنین هیات دولت هشتم خرداد را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کردند.

اقشار مختلف و هنرمندان با این حادثه ابراز همدردی کردند. نمایشگاه عکس غمی دگر به مناسبت چهلمین روز حادثه متروپل، به همت خانه عکاسان ایران با آثاری از ۱۲ عکاس خوزستانی که ایران با آثاری از ۱۲ عکاس خوزستانی که نخستین ساعات حادثه در موقعیت آن حضور داشتند و تا روزهای بعد هم عکاسی را ادامه دادند، ۱۲ تیرماه در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران حوزه هنری افتتاح شد و تا ۲۹ تیرماه به جز روزهای پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۸ در این گالری به نشانی خیابان سمیه، تقاطع خیابان حافظ میزبان علاقه‌مندان است.

همچنین تاکنون قطعه‌های موسیقی گریه‌های بی‌اختیار با صدای علیرضا افتخاری، آهنگسازی عماد توحیدی، شعری از میلاد عرفان‌پور و تنظیم آرش صفدری به همت مرکز موسیقی حوزه هنریT همصدا با صدای سالار عقیلی، ترانه‌ای از زنده یاد افشین یداللهی و آهنگسازی حمیدرضا گلشن و آهِ ایران با صدای وحید تاج و آهنگسازی هومن مهدویان، با شعری از سعدی و سیاوش فردوسی بختیاری برای یادبودی برای درگذشتگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان و ابراز همدردی و همراهی با هموطنان با بازماندگان این حادثه منتشر شده است.


منبع:ایرنا

 

پایگاه اطلاع رسانی احمد امیری ، صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز : لطفا کلیک کنید

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: