شبنم امیری

 

آبادان خبر:در اسناد تاریخی مطلب چندانی درباره تاریخ وفات ام البنین (س) وجود ندارد، اما معتبرترین آن ۱۳ جمادی الثانی است.

زندگی حضرت ام البنین (س)، سرشار از عشق و خدمت به ولایت و امامت بود؛ او بانویی است که علاوه بر فعالیت‌های معمول در منزل و وظایف مادری و همسری، در سنگر اجتماع نیز در دفاع از ارزش‌های اسلامی ذره‌ای کوتاهی نکرده و همواره در دفاع از حریم امامت پیش قدم بوده است.

زندگی حضرت ام البنین (س)

فاطمه یا ام‌البنین از قبیله بنی کلاب بود که بعد از شهادت حضرت زهرا (س)، با امام علی (ع) ازدواج کرد.

گفته شده پس از گذشت مدتی از ازدواجشان، ام‌البنین به امام علی (ع) پیشنهاد کرد او را به نام اصلی‌اش که فاطمه بود صدا نزند، تا حسنین (ع) با شنیدن نام فاطمه به یاد مادرشان نیفتند. از این رو امام علی (ع) او را ام‌البنین [مادر پسران] نامید.

ایشان چهار پسر داشتند که بزرگترین آن‌ها عباس بن علی (ع) بود. عبدالله، جعفر و عثمان دیگر پسران او بودند. این چهار فرزند در واقعه عاشورا و در رکاب امام حسین (ع) جنگیدند و به شهادت رسیدند. ام البنین از پسران خود فقط یک نوه به نام عبیدالله داشت که فرزند حضرت عباس بوده است.

حضرت ام البنین (س) در مدینه بود و در واقعه کربلا حضور نداشت. زمانی که بشیر خبر شهادت فرزندانش را به او رساند، ام‌البنین (س) گفت: رگ قلبم را پاره کردى، بچه‌‏هایم و آنچه زیر آسمان است، فداى ابا عبدالله (ع). از حسین (ع) برایم بگو و ام البنین (س) بعد از واقعه عاشورا هر روز به قبرستان بقیع می‌رفت و مرثیه می‌خواند.

در اسناد تاریخی مطلب چندانی درباره تاریخ وفات ام البنین (س) وجود ندارد، اما معتبرترین تاریخی که مربوط به وفات ایشان است تاریخ ۱۳ جمادی الثانی سال ۶۴ هجری قمری را بیان کرده‌اند و ایشان را در قبرستان بقیع به خاک سپردند.

رویای صادقه حضرت ام البنین (س) در کودکی/ کتاب‌هایی که درباره زندگی مادر حضرت عباس (ع) نوشته شد

کتاب‌هایی که درباره حضرت ام‌البنین (س) نوشته شدند

درباره این بانو کتاب‌های بسیاری نوشته شده است؛ از جمله کتاب «افتخار مادری» که در حوزه کودک و نوجوان تحریر شده؛ کتاب ام ال‍ب‍ن‍ی‍ن (س) زی‍ب‍ات‍ری‍ن ال‍گ‍وی ن‍ام‍ادری، دختری برای همیشه، مادر فضیلت‌ها، ست‍اره درخ‍ش‍ان م‍دی‍ن‍ه و ... هم برای گروه سنی بزرگسال نوشته شده است.

توسل به حضرت ام البنین (س)

با این مقدمه، صحبت های حجت الاسلام مهدی شهرباف درباره حضرت ام البنین و چگونگی توسل به ایشان را بخوانید:

حجت الاسلام و المسلمین مهدی شهرباف، درباره شیوه توسل به ائمه اطهار خصوصاً حضرت ام البنین (س) گفت: ما مسلمانان برای توسل طبق این آیه قرآن عمل می‌کنیم" وابتغوا الیهم وسیلتی " یعنی برای رسیدن به خدا دنبال وسیله باشید؛ وسیله می‌تواند هم‌سطح ما یا پایین‌تر یا بالاتر باشد. از لحاظ عقلی ما به‌دنبال آدم‌هایی هستیم که سطوح معنوی بالاتری نسبت‌ به ما دارند و آن‌ها را وسیله تقرب می‌کنیم؛ لذا حضرت ام‌البنین از لحاظ معنوی، چون بالاتر از ماست به این اعتبار ما وی را وسیله می‌کنیم.

پوستر وفات حضرت ام البنین

فاطمه کلابیه، همسر حضرت علی (ع) به «ام‌البنین» مشهور و آرامگاه او در قبرستان بقیع مدینه است. به گفته این کارشناس مذهبی در باب زندگانی حضرت ام‌البنین (ع) سند‌های زیادی وجود ندارد.

ازدواج حضرت ام البنین با حضرت علی (ع)

این کارشناس مذهبی خوابی را از حضرت ام البنین (ع) درباره ازدواجش با حضرت علی (ع) نقل می‌کند که در کتاب «مولد عباس ابن علی نوشته محمد علی ناصری»  آمده است: در حالی که مادر ام البنین (ع)  مو‌های او را شانه می‌کرد خوابی را که شب گذشته دیده بود برای مادر تعریف می‌کرد و خواستار تعبیر آن بود؛ او گفت «خواب دیدم در باغ سرسبزی نشسته ام. نهر‌های روان و میوه‌های فراوان در آنجا وجود داشت. ماه و ستارگان می‌درخشیدند و به عظمت آفرینش و مخلوقات خدا فکر می‌کردم. در این افکار غرق بودم که ماه از آسمان فرود آمد و در دامن من قرار گرفت در حال تعجب و تحیر بودم که سه ستاره نورانی دیگر هم در دامنم دیدم. نور آن‌ها نیز مرا مبهوت کرده بود. هنوز در حیرت و تعجب بودم که هاتفی ندا داد و مرا با اسم خطاب کرد. صدایش را می‌شنیدم ولی او را نمی‌دیدم.»

حضرت ام البنین (س)

در این کتاب نقل شده که هاتف به ام البنین (ع) گفته «فاطمه مژده باد تو را به سیادت و نورانیت. به ماه نورانی و سه ستاره درخشان پدرشان سید و سرور همه انسانهاست بعد از پیامبر گرامی و اینگونه در خبر آمده است.» پس از خواب بیدار شدم در حالی که می‌ترسیدم. مادرم! تاویل رؤیای من چیست؟!» مادر به دخترک  خود گفت: «دخترم رؤیای تو صادقه است. به زودی تو با مرد جلیل القدری که مجد و عظمت فراوانی دارد ازدواج می‌کنی و از او صاحب ۴ فرزند می‌شوی که اولین آن‌ها مثل ماه چهره اش درخشان است و سه تای دیگر چونان ستارگانند.»

حجت الاسلام و المسلمین شهرباف، دلیل ازدواج حضرت علی (ع) با حضرت ام البنین (س) را نسب شناسی عقیل برادر حضرت علی (ع) دانست. قاعده‌ای میان عرب‌های آن زمان به نام نسب‌شناسی وجود داشته که اجداد فرد را تا چندین نسل از لحاظ ویژگی‌های اخلاقی نظیر شجاعت، قهرمانی و... بررسی می‌کنند و برای ازدواج نسب‌شناسی می‌کنند؛ قبیله حضرت ام‌البنین (ع) مشهور به شجاعت بوده است و برای آنکه فرزند شجاعی از او پدید بیاید، وی را انتخاب می‌کنند. فرق ابوالفضل (ع) و اباعبدالله‌الحسین (ع) در این است که ابوالفضل (ع) فرزند رسول خدا (ص) محسوب می‌شود و برای همین باید کسی می‌آمد که مدافع فرزند رسول خدا (ع) باشد و آن حضرت ابوالفضل (ع) است.


یک کارگردان سینما از اصرار مسئولین الجزایر برای ساخت یک فیلم سینمایی توسط سازندگان سریال حضرت یوسف (ع) گفت.

جمال شورجه، کارگردان سینما و تلویزیون در مراسم گرامیداشتی که برایش در موزه سینما برگزار شده بود، با انتقاد از فیلمسازان ایرانی از ساخته نشدن فیلمی درباره سردار سلیمانی انتقاد کرد. 

او از اتمام تولید فیلم سینمایی «احمد بای» و تحویل آن به سفارت الجزایر خبر داد و گفت که فکر می‌کردم بتوانم آن را به جشنواره فجر ارائه دهم.

احمد بیگ پاشا یکی از سرداران حکومت عثمانی بود که در قرن ۱۸ میلادی در الجزایر زندگی می‌کرد و دولت الجزایر تصمیم به ساخت فیلم سینمایی درباره این شخصیت داشت.

به گفته شورجه، مسئولین الجزایر اصرار داشتند که سازندگان سریال حضرت یوسف (ع)، فیلم سینمایی این شخصیت را بسازند.

فرهنگی،خبرفرهنگی،اخبارفرهنگی،خبر فرهنگی،اخبار فرهنگی،آبادان خبر،آبادان نیوز
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: