ابوالفضل امیری

 

آبادان نیوز : سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره پیشنهاد جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای بازگشت به برجام بار دیگر با بیان اینکه در حال بررسی این پیشنهاد هستیم، گفت که با شرکای اروپایی خود در ارتباط مستقیم هستیم.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: با شرکای اروپایی خود در ارتباط مستقیم و در حال بررسی آن هستیم و بازخورد آن را نیز بصورت مستقیم به آنها منتقل می کنیم.

وی با تکرار ادعاهای آمریکا افزود: براساس درک ما، این پیشنهاد بر اساس توافقی ارائه شده که روی میز مذاکره وجود داشته است و از ماه مارس آماده پذیرش آن هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه توپ به سرانجام نرسیدن مذاکرات رفع تحریم ها را در زمین ایران انداخت و مدعی شد آمریکا دلیل به سرانجام نرسیدن این توافق نیست بلکه ایران از بازگشت متقابل به پایبندی به برجام جلوگیری کرده است.

وی ادعا کرد ما آشکار بیان کرده ایم که برای بازگشت به پایبندی به برجام آماده هستیم در شرایطی که ایران نیز چنین آمادگی داشته باشد اما نشانه ای از آمادگی ایران برای تصمیم گیری سیاسی لازم جهت بازگشت به پایبندی به برجام مشاهده نکرده ایم.

هشت دور مذاکرات فشرده میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ در وین، اسفند ماه ۱۴۰۰ به مرحله‌ای رسید که اکنون موفقیت و یا شکست گفت‌وگوها صرفا به تصمیمات سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد. اگر واشنگتن تصمیمات لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید.

مقامات آمریکایی و رسانه‌های غربی در ادامه بازی مقصر نمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند. این درحالیست که خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجریبات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم شده است.

ند پرایس در ادامه نشست خبری روز پنجشنبه خود با تکرار آمادگی واشنگتن برای سناریوهای مختلف ادعا کرد: برای سناریوهای مختلف در صورت بازگشت به برجام و عدم بازگشت به برجام آماده هستیم. توافقی روی میز است و ما آماده پذیرش توافقی هستیم که روی میز است اما ایران آماده نیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره زندانیان دو تابعیتی در ایران نیز گفت: مراقب هستیم بازگرداندن آمریکایی‌های زندانی در ایران به مذاکرات بازگشت مشترک به پایبندی به برجام گره نخورد. هرگز این توهم را نداشته‌ایم که بازگشت ما به برجام بزودی اتفاق می‌افتد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما درحال بررسی پیش نویس تفاهم برای بازگشت متقابل به پایبندی کامل برجام هستیم که جوسپ بورل با ما و همچنین ایران به اشتراک گذاشته است. ما پاسخ خود را به صورت مستقیم به اتحادیه اروپا اعلام خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: ما درحال مطالعه تغییرات پیشنهادی از سوی اتحادیه اروپا هستیم و در مدت کوتاهی به آنها پاسخ خواهیم داد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: امیدواریم که ایران در نهایت از فرصتی که مدتی در مقابل این کشور قرار دارد، استفاده کند.

این مقام آمریکایی ادامه داد: بورل به چارچوب زمانی در پیشنهاد خود اشاره نکرده است، ما در پاسخ به این پیشنهاد وی سریع عمل خواهیم کرد.

علی باقری کنی مذاکره‌ کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:در طول هفته گذشته، تبادل نظرهای جدی و سازنده‌ای با طرف‌های مقابل پیرامون مذاکرات وین انجام شده است. هماهنگ‌کننده ایده‌های خود را برای جمع‌بندی مذاکرات ارائه نموده است. ما نیز ایده‌هایی برای جمع‌ بندی مذاکرات، هم از لحاظ شکلی و هم محتوایی، داریم که به اشتراک گذاشته خواهد شد.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی یادداشتی در روزنامه فایننشال تایمز، فشار حداکثری علیه ایران را شکست خورده دانست و از قدرت‌های خارجی خواست برای نجات برجام اقدام کنند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی یادداشتی در روزنامه فایننشال تایمز از قدرت‌های خارجی خواست برای نجات برجام اقدام کنند.

بورل نوشت: برای بازگشت به برجام به عنوان مقام هماهنگ کننده از انگیزه و شتاب دولت جدید آمریکا استفاده کردم و در آوریل سال گذشته کلید این کار زده شد تا آمریکا به برجام برگردد.بعد از ۱۵ ماه مذاکره در وین و تعامل با حاضران به این نتیجه رسیدم که دیگر فضا برای اهمال‌کاری گذشته و باید برای احیای برجام تمام تحریم‌ها برداشته شود. 

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه یادداشت خود آورده است: برجام هرچند یک توافق کامل نیست ولی تمام عناصر اساسی را مورد توجه قرار می‌دهد که طرف‌های حاضر به سختی به آن رسیده‌اند. اکنون باید تصمیماتی اتخاذ شود تا از این فرصت منحصر به فرد برای موفقیت استفاده شود. من هیچ جایگزین جامع یا موثر دیگری به غیر از برجام نمی‌بینم. بازگشت برجام نه تنها در مورد نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران موثر است بلکه می‌تواند فضای امنیتی منطقه را دارای ثبات کرده و حرکت مثبتی در جهت اعتمادسازی بین کشورها ایجاد کند. 


ابوالفضل ظهره‌وند ، دیپلمات و سفیر سابق ایران در افغانستان معتقد است ما به یک آب پایدار و دولت متعهد نیاز داریم. افغان‌ها باید به توافقات خود متعهد باشند. ضمن اینکه باید مکانیزمی تعریف شود که اگر ما با دولت قانونی آینده به توافق رسیدیم، بتواند آب پایدار را پشتیبانی کند.

ندادن حق‌آبه به ایران از سوی افغانستان معضلی است که از سالیان دور همواره مسئله‌ساز بوده و حتی در دولت‌های مختلف هم راه به جایی نبرده است. ضمن اینکه سدسازی‌هایی افغان‌ها باعث شده آب به ایران نرسد که این خود مشکل را دو چندان می‌کند. البته مشکل میان افغانستان و ایران (و البته دیگر کشورها) فقط حقابه نیست چه آنکه گروهی که هم اکنون در این کشور بر سر کار هستند کماکان از نظر ایران رسمیت ندارند و به رغم تلاش های بسیار برای رفع مشکلات موجود در این زمینه، اما همچنان رفتار امیدوار کننده ای از سوی طالبان دیده نمی شود. نشست اخیر تاشکند هم به گفته نماینده ایران حرف تازه‌ای نداشت و فقط مشکلات با ادبیات دیگری مطرح شد.

با این تفاسیر حال آقای رئیسی به وزرای خارجه و نیرو برای پیگیری حق‌آبه ماموریت داده است. ماموریتی که به گفته ابوالفضل ظهره‌وند باید همواره پیگیری شود به مثابه چکی که باید به دنبال نقد کردنش بود. هرچند که این کار نیاز به مکانیزم‌های مختلف اجرایی دارد.

ابوالفضل ظهره‌وند دیپلمات، سفیر سابق ایران در افغانستان و ایتالیا در گفت‌وگویی اهرم‌هایی که ایران دارد را تشریح می‌کند و آنها را به عنوان نقاط قوتی می‌داند که سیاست خارجی می‌تواند برای گرفتن حق‌آبه استفاده کند. در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

با توجه به اینکه سدسازی‌های افغانها باعث شده که آب به ایران نرسد، نشست تاشکند هم که به گفته نماینده ایران حرفهای جدید نداشت و آقای رئیسی هم وزرای خارجه و نیرو را مامورپیگیری حقابه ایران کرده‌اند و قرار است به زودی وزیر نیرو به افغانستان سفر کند. از نظر شما این تعلل برای دادن حق آبه به ایران برای چیست؟

مساله حقابه ایران غفلت دستگاه دیپلماسی ما در گذشته نسبت به پیگیری این موضوع به عنوان یک مولفه کلیدی است. همین غفلت در روابط دو جانبه با افغانستان منجر شد که تاکنون این حقابه وصول نشود.

طبق توافقنامه ۱۳۵۱  که به تصویب مجلسین دو کشور رسیده و بر اساس آن، میزان آب دریافتی آب ایران مشخص است و طبق جدول آبی که در آب‌سنجی دهراوود تعیین شده باید حقابه ایران داده می‌شد.

در دوره اصلاحات که غفلت جدی‌ای صورت گرفت، دوره آقای روحانی هم به همین ترتیب. اکنون نیز با گروهی مواجه هستم که رسمیت قانونی ندارد. یعنی دولتی نیست که مورد قبول و تایید جامعه جهانی باشد. بنابراین با شرایط خلا قدرت و بی‌قانونی مواجه هستیم.

آیا واقعا طالبان قصد دادن حقابه ما را دارند یا در واقع این مساله پیش شرطی برای به رسمیت شناختن آنها خواهد بود؟ 

چنین رویکردی غیر کارشناسی و فاقد تضمین لازم است. اصلا امکان ندارد که  حق‌آبه قانونی را برای به رسمیت شناختن بخواهند به ما بدهد، چنین چیزی ممکن نیست.

آب یکی از ده‌ها متغیرهای روابط دو جانبه است. بنابراین مساله به رسمیت شناختن طالبان برمی‌گردد به آن چیزی که جامعه جهانی تعیین کرده است و ما نیز همواره به شکل‌گیری دولت فراگیر تاکید داریم و بارها آن را اعلام کرده‌ایم.

مساله آب حتی اگر به احتمال ضعیف باز شود دوباره بسته خواهد شد همین طور که در گذشته این اتفاق افتاده است.

ما به یک آب پایدار نیاز داریم  و همچنین نیاز به دولتی داریم که به توافقات خود متعهد باشد، ضمن اینکه باید مکانیزمی تعریف شود که اگر ما با دولت قانونی آینده هم به توافق قطعی رسیدیم آن مکانیزم بتواند آب پایدار را پشتیبانی کند. از سویی نیز افغان‌ها خود مثل بقیه  کشورها با مشکل کم‌آبی و بی‌آبی مواجه هستند. 

البته می‌شود در دادن کمکهای تکنولوژیکی و کاهش میزان برداشت آب در زراعت به آن دست کمک کنیم و آنها هم بلاخره سهم آب ما را می‌دهند. از سویی ما باید از تکنولوژی جدیدی برای کشاورزی استفاده کنیم.

از نظر شما آیا پیگیری وزیر نیرو به نتیجه می‌رسد یا خیر؟

پیگیری حق‌آبه که همواره باید انجام شود مانند چِکی است که باید دنبال نقد شدنش باشید. دادن حق‌آبه توافقنامه‌ای است که امضا و تایید مجلس‌های دوکشور رسیده است. کسی نمی‌تواند آن را انکار کند.

منتها فعلا در این شرایط ما به دلیل احمالی که صورت گرفته است و به بدرفتاری طرف افغان بی تفاوت بوده‌ایم.

ما در همان مقاطع نیز اهرم‌های بسیار زیادی داشته‌ایم. صلح افغانستان را ما شکل داده‌ایم، دولت آقای کرزی را ما حمایت کرده‌ایم، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار تعهد داده‌ایم که به بازسازی افغانستان کمک کنیم. اکنون بیش از ۵ میلیون مهاجر افغان را در کشور  بدون کمک سازمان‌های بین‌المللی نگهداری می‌کنیم، بزرگترین و بیشترین آسیب را از مواد مخدر دیده‌ایم، بیشترین کمک را همین الان در بحث انرژی و مسائل دیگر انجام می‌دهیم.

این‌ها اهرم‌هایی است که ما داریم و این بر می‌گردد به هوشمندی سیاست خارجی و دستگاه دیپلماسی که به موقع و به هنگام با ایفای نقش فعال به گونه‌ای این حق مسلم را عملیاتی کند و آب را  در هامون ببینیم.

آیا طالبان می‌تواند و یا صلاحیت آن را دارند که به عنوان نماینده افغانستان برای حل مشکل حق‌آبه اقدامات مناسب و درستی ارائه دهد؟

ما هم معتقدیم که طالبان نمی‌توانند نمایندگی از کلیت افغانستان را داشته باشند، چرا که افغانستان موزاییکی از اقوام است. بنابراین مقبولیت و مشروعیت طالبان تامین نخواهد شد مگر اینکه دولت فراگیری شکل بگیرد و طالبان بتوانند نماینده بخشی از اقوام افغانستان باشند که آنها هم بخشی از پشتون‌ها هستند. طالبان نماینده کلیت افغانستان نیستند و حتی نمایندگی کلیت پشتون‌ها را هم ندارد.

و مهم این است که تنها مردم افغانستان در فرآیند تحولات باید کمترین صدمه را ببینند. حتی نوع تعاملات ما در بحث افغانستان از جمله موضوع طالبان باید نگاه به مصالح عمومی مردم افغانستان باشد نه مسائل طالبان.

پس اکنون وقتی خود مردم افغانستان هم که نمی‌توانند طالبان را قبول کنند، مشکلات بین کشورها چگونه می‌تواتد حل شود؟

این برمی‌گردد به اینکه ما باید مرز خود را محکم نگه داریم و تهدیدات منافع خود را به حداقل برسانیم. همان کاری که ازبکستان، پاکستان، ترکمنستان و تاجیکستان انجام می‌دهند. 
روند داخل افغانستان، روندی با شیب منفی است درهمه ابعاد از جمله مسائل امنیتی و اقتصادی.

در آینده نزدیک هم اوضاعی که الان طالبان دارد بدتر خواهد شد بنابراین تصمیمی که چگونه بتوانند از این ورطه بیرون بیایند با بدنه اجتماعی و نمایندگان اقوام و طوایف است.

ما نظاره‌گر هستیم، روندها را نگاه می‌کنیم که  جامعه جهانی و کشورهای منطقه به چه تصمیمی می رسند. نشست در تاشکند هم با همین رویکرد بود که اگر بتوانند دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کنند و طالبان را از موضع نامعقول خود پایین بیاورند، تا شاید بشود راه‌حلی پیدا کرد اما  در مجموع اوضاع به این منوال ادامه پیدا نخواهد کرد و قطعا شرایط در آینده نزدیک و نه‌چندان دور متفاوت خواهد شد.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: