پست الکترونیک پنج شنبه ٠٩ فروردين ١٤٠٣
اخبار > عوارض سقط جنین برای سلامت خانم ها چیست؟


کد خبر: ٢٧٥٠٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/07/27-١٩:١٠

مدیر گروه سلامت خانواده مرکز بهداشت خوزستان : باید توجه شود رحم، اندام بسیار آسیب‌پذیری است و هر گونه دست کاری در آن به شکل دارویی اعم از گیاهی یا شیمیایی یا فیزیکی مانند وارد کردن ضربات بیرونی و درونی به منظور سقط جنین ممکن است منجر به عوارض جدی و حتی مرگ مادر شود.

 

به گزارش آبادان نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر مژگان قاسمی ، مدیر گروه سلامت خانواده ، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه سقط جنین عمدی به سلامت جسمی و روانی مادر آسیب جدی می‌رساند، گفت: باید توجه شود رحم، اندام بسیار آسیب‌پذیری است و هر گونه دست کاری در آن به شکل دارویی اعم از گیاهی یا شیمیایی یا فیزیکی مانند وارد کردن ضربات بیرونی و درونی به منظور سقط جنین ممکن است منجر به عوارض جدی و حتی مرگ مادر شود.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

 

دکتر قاسمی با اشاره به برگزاری هفته ملی سلامت زنان (از ۲۴ تا ۳۰ مهرماه) در خصوص عوارض سقط جنین بر سلامت زنان اظهار کرد: در برخی موارد بارداری قبل از ۲۲ هفتگی خاتمه پیدا می‌کند و جنین سقط می‌شود. گاهی جنین خود به خود و بر اثر عوامل گوناگون ژنتیکی یا محیطی سقط می‌شود. لکه بینی، خونریزی و درد شکمی در دوران بارداری مهمترین علائم تهدید به سقط یا سقط جنین هستند بنابراین زن بارداری که در دوران بارداری خود دچار لکه بینی، خونریزی یا درد شکمی می‌شود باید به نزدیکترین مرکز خدمات جامع سلامت یا مرکز درمانی مراجعه کند.

وی افزود: در برخی موارد، سقط به دلایل پزشکی مرتبط با سلامت مادر یا معلولیت شدید جنین و با تایید پزشکی قانونی اتفاق می‌افتد. گاهی نیز جنین به طور عمدی سقط می‌شود و در واقع سقط جنایی (غیرقانونی) اتفاق می‌افتد که از نظر شرعی حرام و ممنوع است.

مدیر گروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خوزستان گفت: سقط عمدی به سلامت جسمی و روانی مادر آسیب جدی می‌رساند. همچنین باید توجه شود رحم، اندام بسیار آسیب‌پذیری است و هر گونه دست کاری در آن به شکل دارویی اعم از گیاهی یا شیمیایی یا فیزیکی مانند وارد کردن ضربات بیرونی و درونی به منظور سقط جنین ممکن است منجر به عوارض جدی و حتی مرگ مادر شود.

 

پایگاه خبری تحلیلی آبادان نیوز

 

قاسمی بیان کرد: بستری در بیمارستان، خونریزی‌های خطرناک، عفونت، از دست دادن رحم ناشی از خونریزی، عفونت یا پارگی و ناباروری از مهمترین عوارض جسمی سقط عمدی جنین هستند. ریسک سرطان سینه نیز در افرادی که سابقه سقط القایی داشته‌اند ۵۰ درصد بیش از سایر زنان است.

وی افزود: افت کیفیت زندگی و روابط زناشویی و جنسی در زنان با تجربه سقط عمدی، اختلالات خواب، رویاهای حاوی مضامین مربوط به زنده بودن فرزند، رویاهای تکراری اضطراب‌زا، هجوم ذهنی خاطرات سقط، اختلالات عصبی، بستری روانپزشکی در سه ماه اول پس از سقط جنین، احساس ترس، ناراحتی، سردرگمی، اضطراب، اختلالات خلقی از جمله افسردگی و احتمال بالاتر سوء مصرف مواد، انواع اختلالات اضطرابی و فوبیاها و احساس مشارکت در گناه و شرمساری برخی از عوارض روانشناسی سقط عمدی است.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: