پست الکترونیک جمعه ٣١ فروردين ١٤٠٣
اخبار > حفظ سلامت شهروندان در روزهای گرد و غبار


کد خبر: ٢٤٢٢٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/12/13-١٤:٢٠

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان توصیه‌هایی را در خصوص حفظ سلامت شهروندان با توجه به تشدید گرد و غبار در عراق و تاثیر آن بر شهرهای آبادان و خرمشهر ارائه داد.

 

به گزارش آبادان خبر و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی آبادان، جعفر ربیحاوی ظهر امروز با اشاره به وقوع گرد و غبار در این شهرها از صبح امروز اظهار کرد: به گزارش محیط زیست میزان گردوغبار برابر ٨٢٢٥ میکروگرم برمتر مکعب است که در مقایسه با شاخص استاندارد محیط زیست این میزان آلودگی ٥٤ برابر حد مجاز است.

وی افزود: با توجه به وقوع پدیده مذکور و برای حفظ سلامت و بهداشت عمومی و کاهش اثرات پدیده گرد و خاک و بیماری کووید ۱۹ که می‌تواند منجر به خطرات جدی برای سلامت و بهداشت عمومی بویژه افراد حساس و دارای بیماری‌های زمینه‌ای و قلبی و تنفسی می‌شود، لازم است توصیه‌های بهداشتی و ایمنی رعایت شوند.
این مقام مسئول دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: در این ساعتها از انجام فعالیت‌های شدید بدنی مانند قدم زدن در پارک.ها و دویدن در فضای آزاد و هرنوع ورزش سبک و سنگین خودداری نمایید و ورزشکاران از هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی در هوای آزاد خودداری کنند.
وی با اشاره به اینکه استفاده از خودروهای شخصی و خودروهای تک‌سرنشین را کاهش دهید و حتی‌الامکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایید، افزود: عدم خروج غیرضروری از منزل و محل کار بخصوص رعایت شود و بیماران دچار بیماری‌های قلبی و ریوی و مبتلایان به آسم و آلرژی و افرادی که از لنز چشمی استفاده می‌کنند در صورت لزوم خروج از منزل یا محل کار حتما از ماسک مناسب استفاده کنند.
ربیحاوی با تاکید بر اینکه در خانه نیز شدت فعالیت‌های خود را کاهش دهید، گفت: در و پنجره و منافذ ساختمان محل زندگی خانه و محل کار کاملا بسته نگه داشته شوند و از باز و بسته کردن غیر ضروری آن خودداری نمایید و اگر در محل سکونت از سیستم‌های تصفیه هوا استفاده می‌شود فیلتر‌های آن را به موقع تمیز و جایگزین نمایید.
وی اضافه کرد: از فعالیت‌هایی که باعث افزایش آلودگی هوا در فضای داخل خانه می‌شود مثل سرخ کردن غذا، جارو کشیدن، روشن نمودن شمع و عود و شومینه با استفاده از سوخت چوب، خانه‌تکانی و .... خودداری نمایید و از مصرف سیگار و قلیان در فضای بسته پرهیز کنید.
مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان خاطرنشان کرد: میوه‌جات و سبزیجات که در محیط‌های باز نگهداری و عرضه می‌شوند را پس از خریداری کاملا شستشو نمایید و از خرید مواد غذایی فسادپذیر که توسط دوره‌گردان عرضه می‌شوند خودداری نمایید.
وی ادامه داد: به علت بخارات حاصل از مواد پاک‌کننده شیمیائی و گندزدا حتی‌الامکان از مصرف این مواد در شرایط بروز پدیده خودداری نمایید و استحمام و شستشوی کامل بدن و لباس‌ها پس از هر بار خروج از منزل به دلیل جذب ذرات ریز ناشی از آلودگی هوا روی بدن لازم و ضروری است.
ربیحاوی تصریح کرد: برای یک تغذیه مناسب در شرایط بروز پدیده مصرف شیر و ماست کم چرب و میوه و سبزیجات تازه برای دفع سموم از بدن توصیه می‌شود و در صورت مواجهه با تنگی نفس و هر گونه ناراحتی قلبی عروقی سریعا به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی یا بیمارستان مراجعه نمایید.

 

 

آبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،آبادان خبر،آبادان نیوز 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: