پست الکترونیک پنج شنبه ٠٩ فروردين ١٤٠٣
اخبار > لزوم اقدام عملیاتی برای راه اندازی مناطق آزاد مشترک ایران و روسیه


کد خبر: ٢٧٧٢٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/08/18-١٢:٠٦

دبیر شورای عالی مناطق آزاد: یکی از ماموریت های دولت به بنده انجام اقدام ویژه و عملیاتی با روسیه و کشورهای اوراسیا درباره مناطق آزاد مشترک است.

 

به گزارش آبادان نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد اروند، حجت الله عبدالملکی، دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی در دیدار با سرگئی میلوشکین، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه و الک ساو چنکو، نائب رییس دومای روسیه بر تشکیل اتحادیه مشترک مناطق آزاد با کشورهای حاشیه دریای خزر تاکید کردند.

عبدالملکی در خصوص ایجاد منطقه آزاد مشترک با کشور روسیه گفت: در نظر داریم منطقه آزاد مشترکی بین همه کشورهای حاشیه دریای خزر تشکیل دهیم تا این منطقه مشترک محلی برای حضور فعالین اقتصادی برای همه کشورها شود.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

 

دبیر شورای عالی مناطق آزاد بر تسهیل روند تشریفات گمرکی در مناطق آزاد دوکشور تاکید کرد و افزود: آمادگی خود را برای توافقات اولیه جهت تسهیل فرآیند گمرکی در مناطق آزاد دو کشور اعلام می کنیم و از سرمایه گذاران روسی که علاقه مند به سرمایه گذاری در حوزه های نفت، گاز و انرژی در مناطق آزاد ایران هستند استقبال می کنیم.

آقای عبدالملکی بر تشکیل کارگروه های تخصصی بین دو کشور تاکید کرد و افزود: دولت ایران اراده قطعی دارد تا در حوزه ترانزیت امن ترین، سریع ترین و به صرفه ترین مسیر را برای روسیه و سایر کشورهای فراهم کند و ماموریت ما در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد این است که زمینه های لازم را فراهم کنیم.

 

پایگاه خبری تحلیلی آبادان نیوز

 

فعال سازی کریدور شمال ـ جنوب، اولویت همکاری ایران و روسیه

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه نیز در این دیدار گفت: هدف ما توسعه روابط اقتصادی با سایر کشورهاست.

سرگئی میلوشکین، نقاط اصلی تعاملات دو کشور را مناطق آزاد؛ به ویژه انزلی و چابهار عنوان کرد و با اشاره به فرصت های همکاری در بسترهای لجستیکی و ترانزیتی، افزود: باید فعال سازی کریدور شمال ـ جنوب در اولویت کاری دو طرف باشد و بهترین سازوکار برای عملیاتی سازی آن ایجاد اپراتور واحد جهت مدیریت حمل و نقل در مسیر کریدور با مشارکت ایران و روسیه است.

وی ادامه داد: ما تضمین می کنیم سرمایه گذاری های مشترک ایران و روسیه به تعامل هر چه بهتر این دوکشور کمک می کند. این مسئله مهمی است، از این تعامل برای ارائه خدمات به تمام شرکت های ایرانی و روسی استفاده خواهیم کرد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه، به امضای موافقت سه جانبه بین مناطق آزاد انزلی، چابهار و منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان روسیه اشاره کرد و افزود: یکی از بندهای این موافقت نامه برای توسعه کریدور شمال ـ جنوب و حمل و نقل بار از این کریدور است.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

 

سرگئی میلوشکین، بر لزوم ایجاد پایگاه باری در ایران و روسیه برای ساماندهی تجارت باری تاکید کرد و گفت: مهم است برای ارائه خدمات به فرستندگان حمل و نقل بارها، سیستم واحدی بین بنادر شمال و جنوب داشته باشیم که به آنها خدماتی همچون بیمه بار و ماشین های باربری ارائه شود.

نائب رییس دومای روسیه نیز در این نشست گفت: ما در چارچوب دستورات ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و همچنین توافقات صورت گرفته با رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنیم.

الک ساو چنکو با بیان اینکه تجارت روسیه نیازمند دسترسی به اقیانوس هند هستند و باید شناخت کامل نسبت به مناطق آزاد ایران و شرکت های مشترکی که با دو کشور همکاری دارند وجود داشته باشد، افزود: در سفر اخیر ما به هندوستان و در مذاکره ای که با بزرگترین شرکت سرمایه گذاری هندی داشتیم از همکاری با ایران و روسیه استقبال کردند.

نائب رییس دومای روسیه افزود: پیشنهاد می شود مرکز هماهنگی با حضور منطقه آزاد لوتوس روسیه و مناطق آزاد انزلی و چابهار تشکیل شود تا بتوانیم با تعامل دو کشور کریدور شمال ـ جنوب را هر جه سریعتر راه اندازی کنیم و به بهره برداری برسانیم.

 

پایگاه خبری تحلیلی آبادان نیوز

 

در این نشست هر یک از مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد انزلی و چابهار، به ارائه پیشنهاداتی برای همکاری های گسترده تر با مناطق آزاد کشور روسیه پرداختند.

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: