کد خبر: ٢٧٥٧١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/08/04-٠٩:٢٥

مهران نادری بلداجی، سیاوش خش/ پرسنل شهرداری آبادان

 

آبادان نیوز : تکدی گری یکی از معضلات جدی آسیب های اجتماعی است که می تواند تاثیرات منفی بر جامعه تحمیل می کند. از نظر مفهومی، تکدی گری ایجاد حس ترحم در میان افراد جامعه و گدایی گردن است و از نظر معنایی نیز معنی تکدی، گدایی و دریوزگی است که شغل اصلی متکدیان است. در جامعه انسانی، انواع مختلف شغل ها و فرصت ها برای کسب درآمد وجود دارد اما آنچه آن ها را متفاوت می سازد نوع کسب درآمد از نوع سخت و آسان، پاک بودن درآمد و برکت آن بر اساس حلال بودن و حرام بودن می باشد. وجود پدیده نامبارک تکدی گری در شهر آبادان، هر روز پر رنگ تر از دیروز، سیمای این شهر را مخدوش نموده و باعث رنجش شهروندان شده است.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

 

پژوهشگران علوم اجتماعی، روانشناسی و فعالان امر مدیریت خدمات شهری دلایل متعددی برای این پدیده مذموم عنوان نموده اند که از جمله اصلی ترین آن کسب درآمد از روش های بدون دردسر و بی زحمت، تظاهر به نیازمندی و سوء استفاده از احساسات مردمی و عقاید دینی مذهبی می باشد.

از جمله عوامل بعدی می توان به اختلالات روانی، نداشتن سرپرست یا بد سرپرست بودن، روند طولانی تحت پوشش قرارگرفتن سازمان های حمایتی، اجبار کودکان به کار یا اجاره دادن آن ها جهت تامین هزینه های زندگی و سالمندان فاقد پوشش حمایتی اشاره نمود.

نتایج حاصل از بازدید های میدانی بعمل آمده توسط تیم های خدمات شهری شهرداری آبادان و تهیه بانک اطلاعاتی این حوزه حاکی از این مهم است که تعداد متکدیانی آبادانی به طور متوسط حدود 200 نفر در ماه بوده که بیشترین تعداد آن مربوط به اسفند ماه با حدود 400 نفر و کمترین تعداد آن مربوط به شهریورماه با حدود 80 نفر می باشد. از لحاظ ترکیب جنسیتی نیز، این متکدیان شامل 70 درصد جنسیت مذکر و 30 درصد جنسیت مونث می باشند. متکدیان آبادان شامل دو طیف عمده بومی و غیر بومی هستند که طیف بومی آن شامل 60 درصد (داخل از استان) و طیف غیر بومی آن شامل 40 درصد (خارج از استان) از کل جامعه آماری متکدیان مورد بحث را شامل می شود. آنچه که از نتایج می توان استنباط نمود آن است که آبادان به دلیل ماهیت بندری و بازاری بودن، در ایام مشرف به نوروز به دلیل مساعد شدن وضعیت اقلیمی و اکوسیستمی، میزبان مسافران نوروزی و به تبع آن اوج گیری این پدیده ناهنجار و کسب درآمدهای هنگفت حاصله می باشد.

 

پایگاه خبری تحلیلی آبادان نیوز

 

در خاتمه باید خاطر نشان نمود که تکدی گری پدیده یک وجهی نبوده لذا اجرای صحیح طرح جمع آوری و ساماندهی متکدیان به دلیل ناهماهنگی ها فی مابین نهادهای متولی این امر، ناقص و ناکارآمد مانده است و امید است در آینده ای نه چندان دور شاهد همکاری های بین بخشی دستگاه های مسئول نظیر نیروی انتظامی، دستگاه قضایی، کمیته امداد امام خمینی ره ، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی با شهرداری جهت برون رفت از وضعیت فعلی و داشتن آبادانی بدون گدا باشیم. 

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
کاربر مهمان
1401/08/04 11:4
0
0
موفق باشی همسرم 🙏🌷😍 خش🌷
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: