پست الکترونیک جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣
اخبار > سرخط اخبار مهم جهان در ۲۷ بهمن/ درمان یک زن مبتلا به ایدز برای نخستین بار در جهان


ادامه تنش‌های سیاسی میان گروه‌ها و احزاب مختلف در لیبی و رایزنی وزرای خارجه آمریکا و روسیه درباره بحران اوکراین از جمله تحولات مهم جهان طی ساعات گذشته به شمار می‌روند.

 

آبادان خبر: مهم‌ترین رویداد‌ها و تحولات بین الملل به شرح زیر است:

شمار تلفات و مبتلایان کرونا

شمار مبتلایان ویروس کرونا در جهان به بیش از ۴۱۶ میلیون و ۳۷ هزار نفر رسیده و بیش از ۵ میلیون و ۸۵۶ هزار نفر نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان باخته اند.

تاکنون بیش از ۳۳۸ میلیون و ۸۰۴ هزار نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان بهبود یافته اند.

رایزنی تهران و سئول درباره دارایی‌ های مسدود شده ایران

وزارت خارجه کره جنوبی، می‎گوید که مقام‎های تهران و سئول درباره دارایی‌های مسدود شده ایران رایزنی کرده ‎اند.

دیدار گروسی با معاون وزیر امور خارجه ایران

«رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار پیامی در توییتر خود نوشت که با «علی باقری کنی»، رئیس تیم مذاکره کننده کشورمان در وین دیدار و با وی درباره روابط ایران و آژانس و همچنین مذاکرات پیرامون برجام رایزنی کرده است.

گفتگوی تلفنی بلینکن و لاوروف

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه این کشور، به صورت تلفنی با «آنتونی بلینکن»، همتای آمریکایی خود، رایزنی کرده است.

«لاوروف» در این تماس تلفنی اقدام آمریکا و متحدانش مبنی بر تحریک مسکو با لفاظی‌های تهاجمی بر سر بحران اوکراین را رد کرد.

بایدن: به دنبال بی ثبات کردن روسیه نیستیم

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، در سخنرانی ویژه خود درباره اوکراین، مدعی شد «ما روسیه را هدف قرار نمی‌دهیم و به دنبال بی ثبات کردن آن نیستیم؛ واشنگتن با روسیه موافق است که ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای امنیت در اروپا ضروری است.»

ادامه تنش‌های سیاسی در لیبی

۵۴ عضو شورای دولتی لیبی با صدور بیانیه‎ای، تصمیم پارلمان این کشور مبنی بر انتصاب «فتحی باشاغا» به عنوان نخست وزیر به جای «عبدالحمید دبیبه» را رد کردند.

رایزنی بایدن و مکرون درباره بحران اوکراین

کاخ الیزه اعلام کرد که «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه و «جو بایدن»، همتای آمریکایی وی درباره وضعیت اوکراین گفتگو کردند و مکرون خواستار ایجاد شرایط برای حل بحران پیرامون اوکراین از طریق ابزار‌های دیپلماتیک شد.


یک زن آمریکایی با استفاده از پیوند سلول‌های بنیادین از بیماری ایدز نجات یافت.

برای نخستین بار در جهان یک زن مبتلا به بیماری ایدز درمان شد.

به گزارش «دیلی میل»، زنی که توسط دانشمندان در مرکز پزشکی «نیویورک-پرزبیتریان» در شهر نیویورک به او «بیمار نیویورک» لقب داده شد، پس از دریافت یک درمان نادر اما خطرناک با سلول‌های بنیادی، این بیماری را شکست داد.

وی چهارمین فرد و نخستین زن در جهان به شمار می‌رود که تا به حال از بیماری «اچ‌ آی‌ وی» درمان شده است.

این زن اهل نیویورک که علاوه بر ایدز، به سرطان خون نیز مبتلا بود، درمانی برای مبارزه با هر دو بیماری به طور همزمان دریافت کرد.

برای انجام این درمان، پزشکان ابتدا باید اهدا کننده‌ای را پیدا می‌کردند که دارای یک جهش نادر است که آن‌ها را در برابر ویروس مقاوم می‌کند.

سپس پزشکان «پیوند بند ناف هاپلودنتیکال» را انجام دادند که از خون بند ناف و مغز استخوان اهدا کننده استفاده می‌کند.

خون بند ناف به مبارزه با سرطان‌های مبتنی بر خون کمک می‌کند - مانند لوسمی که زن از آن رنج می‌برد، در حالی که مغز استخوان سلول‌های بنیادی را برای بدن فراهم می‌کند.

محققان می‌گویند که از میان بیش از یک میلیون آمریکایی که با «اچ آی وی» مبارزه می‌کنند، سالانه ۵۰ بیمار می‌توانند این روش را دریافت کنند.

این زن در سال ۲۰۱۳ به «اچ آی وی  » و به لوسمی در سال ۲۰۱۷ مبتلا شد و او را به یک کاندیدای احتمالی استفاده از این روش درمان تبدیل کرد.

او چهار سال پیش این درمان را دریافت کرد و در طول این مدت، درمان سرطانش متوقف و درمان ایدز او نیز در زمستان گذشته متوقف شد.

به گفته پزشکان، بدن این بیمار به خوبی به درمان واکنش نشان داد و او به سرعت نتایج مثبتی را مشاهده کرد.

با وجود اینکه وی بیش از یک سال پیش درمان «اچ آی وی» را کنار گذاشته است، این ویروس در او دوباره زنده نشده و اسکن‌های مکرر از بدن او هیچ سلول «اچ آی وی» با قابلیت تکثیر را نشان نمی‌دهد.

بین الملل،کرونا،ایدز،آبادان خبر،آبادان نیوز
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: