پست الکترونیک جمعه ٣١ فروردين ١٤٠٣
اخبار > گفتگوی پوتین و شی جی پین برای جایگزینی دلار با روبل و یوان/ خبر کشته شدن سرکرده داعش، مبهم است


رؤسای جمهور روسیه و چین درباره تغییر ارز مورد استفاده در معاملات دو کشور و جایگزینی دلار با روبل و یوان گفتگو کردند.

 

آبادان خبر: رؤسای جمهور روسیه و چین درباره تغییر ارز مورد استفاده در معاملات دو کشور گفتگو کردند.

به گزارش رویترز، کاخ کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ، رؤسای جمهور روسیه و چین، ​روز جمعه درباره لزوم افزایش همکاری‌های تجاری دو کشور بر پایه روبل و یوان گفتگو کردند.

مسکو در پی تهدید به تحریم‌های بیشتر و جلوگیری از معامله شرکت‌های روسی با دلار آمریکا از سوی بایدن رئیس جمهور آمریکا ، قصد دارد ارز ملی خود و کشور‌هایی را که با آن‌ها روابط تجاری دارد با دلار جایگزین کند.

کرملین همچنین گفتگو‌های پوتین و همتای چینی او را صمیمانه و مهم و روابط دو کشور را نیز رو به جلو توصیف کرد.


سردبیر رای الیوم نوشت: به علت ابهاماتی که در اصل خبر وجود دارد و با در نظر گرفتن اوضاع، نتایج این عملیات و اهداف آن با تردید‌هایی روبروست.

عطوان: خبر کشته شدن سرکرده داعش، مبهم است

روزنامه رای الیوم در تحلیلی به قلم عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه، به بررسی صحت و درستی خبر کشته شدن سرکرده گروه تروریستی داعش، یعنی جانشین ابوبکر البغدادی پرداخت.

بر اساس اظهارات سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اقدام نظامی نیرو‌های آمریکایی در شهر الاطمه، شمال شهر ادلب سوریه، به کشته شدن ابو ابراهیم الهاشمی القرشی جانشین ابوبکر البغدادی در جایگاه سرکرده داعش منجر شد، این سخن، به دلیل ابهاماتی که در اصل خبر وجود دارد سئوالاتی را در اذهان ایجاد کرد است ضمن اینکه با در نظر گرفتن شرایط زمانی، نتایج این عملیات و اهداف آن با تردید‌هایی روبروست.

می‌توان گفت، ترور جانشین ابوبکر البغدادی در این دوره زمانی با این هدف است که بهانه‌ای برای تداوم حضور نیرو‌های آمریکایی در شمال و شرق سوریه وجود داشته باشد تا آمریکا همچنان بتواند مناطق حاصلخیز و سرشار از منابع نفتی، گازی و معادن شرق فرات را در اختیار داشته باشد و از حکومت محلی خودمختار کرد‌های جدایی طلب در این مناطق- که شهر حسکه را مرکز حکومت خود قرار داده اند- حمایت کند، حمایت از کرد‌ها به ویژه زمانی شدت گرفت که به دلایل متعددی خودمختاری آنان در این منطقه به مخاطره افتاد که احیای مجدد داعش و شدت یافتن مقاومت مردمی سوریه و عراق علیه اشغالگران آمریکایی از جمله این دلایل است.

در کنار سئوالات متعددی که می‌توان درباره شرایط عملیات نظامی آمریکا در شمال ادلب و ابهامات پیرامونی این عملیات مطرح کرد، چندین نکته کلیدی نیز قابل توجه است: 

۱-دلیل مادی قابل ملاحظه‌ای وجود ندارد که تاکید کند نیرو‌های آمریکایی، القرشی، سرکرده جدید داعش را، ترور کرده اند، چون هیچ تصویری از القرشی موجود نیست و او از زمانی که ریاست تشکیلات داعش را بر عهده گرفت، یعنی از اکتبر سال ۲۰۱۹، در انظار حاضر نشده است.

۲-در بیانیه اخیری که پنتاگون صادر کرد، آمده است، القرشی خود را با بمبی قوی منفجر کرد و جسد متلاشی شده او و سیزده نفر دیگر، که چهار زن و چهار کودک از جمله آنان بودند در داخل و خارج ساختمان پخش شد.

۳-این بیانیه سعی می‌کند آمریکا را از کشتن القرشی و زنان و کودکان مبرا کند ضمن اینکه هیچ دلیل واضحی وجود ندارد تا بر اساس آن بتوان تاکید کرد القرشی در میان کشته شدگان است. این سناریو مشابه با سناریوی کشته شدن البغدادی و حتی اسامه بن لادن سرکرده و موسس القاعده است که تا به الان هیچ عکس و تصویری که بتواند تاییدی بر کشته شدن این دو باشد منتشر نشد.

۴- این عملیات هجومی، اما مبهم، از نظر زمانی، تنها چند روز پس از حمله عناصر داعش به زندان حسکه اجرایی شد، حمله به زندان حسکه ده روز به طول انجامید تا ضعف و سستی نیرو‌های سوریه دموکراتیک (قسد) و ناکامی آنان در حفاظت از این زندان، که در مرکز حکومت آنان وجود دارد آشکار شود در شرایطی که این زندان خطرناک‌ترین چهره‌های داعش را در خود جای داده بود. به نظر می‌رسد در چنین شرایطی انتشار خبر کشته شدن القرشی، اقدامی بری تقویت روحیه نیرو‌های قسد است که آمریکا برای مسلح ساختن و آموزش آنان میلیون‌ها دلار هزینه کرد.

۵-فارغ از ناقص بودن اطلاعات منتشر شده، در بیانیه‌های اخیر آمریکا درباره این عملیات و قربانیان آن، که این بیانیه‌ها حاوی اطلاعاتی یک جانبه (از سوی آمریکا) است، واقعیتی که عیان می‌شود، بازگشت قدرتمندانه داعش و آغاز فعالیت‌های این گروه تروریستی در عراق و شمال و شرق سوریه و حتی در حد فاصل مرز سوریه و عراق است به این معنی که شبکه‌های وابسته به داعش که در سه سال گذشته از انظار مخفی بوده اند بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفته و خونریزی‌ها را آغاز کرده اند.

حمله سرسختانه به زندان حسکه، ده روز طول کشید، حتی گفته می‌شود هنوز هم ادامه دارد و داعش نیز توانست بر بخشی از زندان مسلط شود، در این حمله ۵۰۰ نفر از دو طرف درگیری کشته شدند. چنین اقدامی از سوی داعش مشابه با کاری است که ابوبکر البغدادی برای اعلام تشکیل "حکومت" در مسجد جامع نوری در موصل انجام داده بود. داعش هم سعی کرد با انتخاب این زندان به عنوان هدف عملیات، بازگشت خود به میدان را اعلام کند، حتی می‌توان گفت، اقدام داعش در حمله به زندان قوی‌تر از کاری بود که ابوبکر البغدادی در مسجد نوری انجام داده بود.

داعش اخیرا دامنه حملاتش را علیه ارتش سوریه افزایش داد، حدود دویست نفر از شیوخ و روسای قبایل را ترور کرد، نظامیان عراقی را به وحشی‌ترین شیوه‌ای به قتل رساند، تعداد قابل توجهی از افراد را ربود و برای رسیدن به پول، شرکت ها، بازرگانان و کارفرمایان زیادی را تحت فشار قرار داد تا در قبال آزادی گروگان‌ها باج بدهند، روندی که داعش برای تامین هزینه عملیات و حقوق عناصر خود در گذشته نیز مد نظر داشت.

اگر خبر ترور ابو ابراهیم الهاشمی القرشی که آمریکا و رئیس جمهورش به آن افتخار می‌کنند، درست باشد نمی‌تواند تاثیر به سزایی بر روی داعش داشته باشد و حتی ممکن است نتیجه اش معکوس باشد، که بازگشت داعشی‌ها به میدان، بخشی از این نتیجه معکوس است. در پشت چنین اتفاقاتی هر کسی که باشد نشان آن است که بر خلاف ادعای آمریکا در پس از کشته شدن ابوبکرالبغدادی، داعش ممکن است جغرافیایی ادعایی خود را از دست داده باشد، اما فرونپاشید و بر عکس توانسته ایده‌های تروریستی و وحشیانه خود را حفظ کند.

دلایل این اتفاق هم ساده است، زیرا اشتباهات و اتفاقاتی که منجر به قدرت گیری داعش شد و اشغالگری و حضور آمریکا در کشور‌های عربی در صدر این دلایل است همچنان باقیست ضمن اینکه شرایط برای قدرت گیری آنان یعنی به حاشیه رانده شدن و انزوای بخشی از جامعه، همچنان مهیاست و حتی این مشکل بدتر نیز شده و به گرسنگی، بیکاری و بی خانمانی ساکنان بخش‌هایی انجامیده است که داعش در آن بخش‌ها فعال شده است ضمن اینکه تمامی منطقه از نبودن حاکمیت عقلانی رنج می‌برد.

بخش‌های مختلف نمایش‌های آمریکا پی در پی در حال اکران است و متاسفانه در این میان، چنین نمایشی هوادارانی هم دارد، اما واقعیتی است که نیرو‌های آمریکایی و پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و سوریه عمر درازی نخواهند داشت و همچون اتفاقات سال قبل در افغانستان و سال ۲۰۱۳ در عراق، سرنوشت حتمی آنان خروج ذلیلانه از سوریه، عراق و کل منطقه خواهد بود.

بین الملل،خبربین الملل،اخبار بین الملل،خبر بین الملل،اخبار بین الملل،داعش،روسیه،چین،آبادان خبر،آبادان نیوز
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: