پست الکترونیک پنج شنبه ٠٩ فروردين ١٤٠٣
اخبار > تغذیه مناسب برای درمان بیماری های پاییزه چیست؟


کد خبر: ٢٧٨٥٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/08/30-١٠:٥٥

در این گزارش، کارشناس تغذیه نکاتی برای درمان بیماری های پاییزه شرح می دهد.

 

به گزارش آبادان نیوز به نقل از ایسنا، زهرا باقری، کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به چگونگی تغذیه مناسب در دوران بیماری در فصل پاییز گفت: در این دوران باید از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه، نسکافه و نوشابه پرهیز شود زیرا این نوع نوشیدنی ها دیورتیک بوده و منجر به کم آبی بدن می‌شوند و می‌توانند شرایط بیمار را بدتر کنند.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر


باقری با اشاره به شیوع بیماری‌های پاییزی به ویژه آنفلوآنزا اظهار کرد: با آغاز فصل سرما بیماری‌های ویروسی شایع می‌شوند و شناخته‌شده‌ترین بیماری در این فصل، آنفلوآنزا ا است. متاسفانه در ایران نیز با آغاز فصل پاییز این بیماری به صورت اپیدمی در گروه‌های سنی مختلف به خصوص کودکان درآمده است.

وی افزود: بهترین راه پیشگیری از بیماری‌های تنفسی پاییزی شسستن مرتب دست‌ها، پوشیدن لباس گرم و استفاده از ماسک در اماکن عمومی است. در بهبودی سریع بیماران نیز استراحت، خواب و تغذیه نقش بسیار مهمی دارد و در صورت رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای می‌توانند سریعتر این بیماری را پشت سر بگذارند.

 

مایعات زیاد مصرف شود

این کارشناس تغذیه گفت: در این بیماری‌ها به دلیل تعریق و تب، بدن با کم آبی مواجهه می‌شود و این امر می‌تواند بهبودی را به تعویق بیندازد بنابراین در این دوران باید مایعات مانند آب ولرم، دمنوش زنجبیل و آویشن، آب ولرم با عسل و لیمو ترش و آبمیوه‌های طبیعی از جمله آب سیب، آب پرتقال، لیمو شیرین و آب هویج مصرف شود.

وی افزود: البته باید توجه شود اگر فردی دچار فشار خون بالا است باید از مصرف دمنوش زنجبیل خودداری کند.

باقری عنوان کرد: در این شرایط بهترین غذا، سوپ به خصوص سوپ مرغ و آبگوشت است. سوپ مرغ به طور سنتی به عنوان یک غذای مناسب در هنگام بیماری در نظر گرفته می‌شود. آب سوپ منبع خوبی از مایعات و الکترولیت‌ها برای جلوگیری از هیدراتاسیون است. مرغ، پروتئین و روی بدن را تامین می‌کند و به دلیل استفاده از هویج، کرفس و پیاز، آب سوپ حاوی ویتامین A و C است. علاوه بر این توصیه می‌شود به مقدار کم از لیموی تازه یا نارنج هم در سوپ استفاده شود.

 

پایگاه خبری تحلیلی آبادان نیوز

 

او با تاکید بر استفاده از مصرف منابع حاوی ویتامین A و C گفت: میوه و سبزیجات منبع غنی ویتامین A و C هستند. این ویتامین‌ها یک ماده مغذی برای تقویت سیستم ایمنی به ویژه هنگام بیماری هستند. توصیه می‌شود حتما لیمو شیرین، پرتقال، شلغم، کدو حلوایی و لبو در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: در این دوران باید از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه، نسکافه و نوشابه پرهیز شود زیرا این نوع نوشیدنی‌ها دیورتیک (ادرارآور) بوده و منجر به کم آبی بدن می‌شوند و می‌توانند شرایط بیمار را بدتر کنند و دوره نقاهت بیماری را افزایش دهند.

 

حتما در صبحانه از پرروتئین‌ها استفاده شود

باقری عنوان کرد: بیماران باید حتما در وعده صبحانه، پروتئین مصرف کنند؛ با توجه به تضعیف سیستم ایمنی برای تقویت سیستم ایمنی باید مواد پروتئینی مانند تخم مرغ آبپز، عدسی و پنیر با مغزهایی مثل بادام  و گردو  مصرف شوند.

وی افزود: اگر فرد در دوران بیماری، اشتها ندارد و نمی‌تواند سه وعده غذایی مصرف کند، می‌توان تعداد وعده‌های غذایی را برای وی به شش تا هفت وعده با حجم کم رساند.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

 

عسل فراموش نشود

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: عسل به دلیل وجود آنتی باکتریال‌های طبیعی می‌تواند یک ماده غذایی مناسب برای این دوران باشد بنابراین نباید مصرف عسل فراموش شود.

وی تصریح کرد: بیمارانی که دچار سرفه هستند باید از مصرف شیر، ادویه‌ها و غذاهای صنعتی و کنسروی خودداری کنند .

باقری با اشاره به اهمیت مصرف مکمل ویتامین D بیان کرد: ویتامین D نقش مهمی در کاهش التهاب در بدن دارد. بهتر است در زمان شروع بیماری، یک پرل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D مصرف شود. البته همه افراد بالای ۱۲ سال باید ماهانه یک پرل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D مصرف کنند.

کارشناس گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان تاکید کرد: مکمل روی نیز منجر به کاهش التهاب و تسریع بهبودی می‌شود بنابراین توصیه می‌شود روزانه تا بهبودی کامل یک عدد مکمل روی مصرف شود.

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: