پست الکترونیک جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣
اخبار > بهترین و موثرترین راه پیشگیری از آنفولانزا چیست؟


کد خبر: ٢٧٥٩٨   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/08/07-١١:٢٦

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان تزریق واکسن آنفلوآنزا را بهترین و موثرترین راه پیشگیری از عوارض و خطرات ناشی از این بیماری دانست.

 

به گزارش آبادان نیوز به نقل از صدا و سیما ، دکتر پژمان بختیاری‌ نیا ، سرپرست مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه مهمترین راه انتقال ویروس در محیط‌های بسته را از طریق هوا است، اظهار کرد: ممکن است ویروس آنفلوآنزا ساعت‌ها در شرایط سرد و رطوبت کم در محیط، زنده بماند و انتقال ویروس از طریق ترشحات آلوده امکان‌پذیر است.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

 

وی افزود: بیماری آنفلوآنزا می‌تواند به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شود. ویروس‌های آنفلوآنزا به طور عمده از طریق هوا (ذرات ریز تنفسی آلوده) توسط سرفه و عطسه کردن، تنفس روبه‌رو و سخن گفتن با فاصله کمتر از یک متر، دست دادن و روبوسی با فرد بیمار و همچنین تماس با سطوح آلوده منتقل می‌شوند.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: با توجه به اینکه ویروس این بیماری می‌تواند حدود هشت تا ۲۴ ساعت در محیط زنده بماند، تماس دست افراد سالم با سطوح آلوده شده به ویروس و چشم و بینی و دهان موجب انتقال این ویروس به بدن و ابتلای فرد به آنفلوآنزا می‌شود.

بختیاری‌نیا با اشاره به چگونگی پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا بیان کرد: رعایت آداب تنفسی، شستن مکرر دست‌ها و ماسک زدن از انتقال بیماری به دیگران جلوگیری می‌کند. توجه شود که دست‌ها باید به طور منظم با آب و صابون مایع به مدت ۲۰ تا ۳۰ ثانیه شسته شوند.

وی افزود: همچنین هنگام سرفه یا عطسه، بینی و دهان با دستمال کاغذی پوشانده شود و سپس فوری دستمال مصرف شده دفع شود. از مالیدن و تماس دست آلوده با چشم‌ها، بینی و دهان نیز خودداری شود.

 

پایگاه خبری تحلیلی آبادان نیوز

 

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: داشتن استراحت کافی، ورزش منظم، رعایت رژیم غذایی مناسب و استفاده از سبزی‌ها و میوه‌های غنی از ویتامین C مثل سبزی‌های برگی، گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای و میوه‌هایی از جمله مرکبات، لیمو شیرین، پرتقال و نارنگی در پیشگیری از آنفلوآنزا بسیار موثر هستند.

وی تاکید کرد: تزریق واکسن آنفلوآنزا بهترین و موثرترین راه پیشگیری از عوارض و خطرات ناشی از این بیماری است. البته اثربخشی واکسن به عوامل مختلفی مانند سن و سلامت دریافت‌کننده واکسن متفاوت است.

بختیاری‌نیا عنوان کرد: واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا به طور موثری از بستری شدن مجدد، مراجعات سرپایی و میزان بستری شدن در بیمارستان جلوگیری می‌کند و خطر مرگ ناشی از ابتلا به این بیماری را در بالغین حدود ۳۱ درصد کاهش می‌دهد.

سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: افراد واکسینه شده علیه آنفلوآنزا که به دلیل ابتلا به این بیماری در بیمارستان بستری می‌شوند ۶۰ درصد کمتر به بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا می‌کنند و مدت بستری شدن آن‌ها نیز کمتر است.

وی با تاکید بر لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر گفت: افراد بالای ۶۵ سال، کودکان زیر پنج سال، زنان باردار، افراد دچار بیماری زمینه‌ای در هر گروه سنی مانند آسم، دیابت، بیماری قلبی و عروقی، افراد دچار نقص ایمنی، بدخیمی‌ها، دیالیز و پیوند اعضاء و افراد دارای چاقی مفرط باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

 

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: امسال برخلاف انتظار، روند افزایشی آنفلوآنزا حدود سه یا چهار هفته زودتر آغاز شده و از اول مهرماه افزایش موارد این بیماری رخ داده است.

وی با بیان اینکه هنوز برای تزریق واکسن آنفلوآنزا دیر نشده است، افزود: پس از آغاز شیوع آنفلوآنزا حدود سه تا چهار ماه طول می‌کشد تا بیماری به پیک برسد و سپس دوره بیماری طی می‌شود بنابراین حدس زده می‌شود این روند بیماری تا بهمن‌ماه ادامه داشته باشد.

بختیاری‌نیا بیان کرد: افرادی که علائم شبه آنفلوآنزا مانند تب و سرفه‌ای که در یک هفته اخیر رخ داده باشد، دارند باید علاوه بر مراجعه به پزشک از حضور در مکان‌های تجمعی مانند مدرسه و دانشگاه خودداری کنند.

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: