پست الکترونیک جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣
اخبار > سیزدهمین روز جنگ در اوکراین


کد خبر: ٢٤٢٧٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/12/17-١٧:١٥

حمله روسیه به اوکراین درحالی برای سیزدهمین روز متوالی ادامه دارد که سومین دور مذاکرات صلح بین هیات‌های روسیه و اوکراین در روز دوشنبه پیشرفت اندکی داشت اما به راه‌ حل قطعی منجر نشد.

 

به گزارش آبادان نیوز به نقل از ایسنا، روسیه چهار شرط برای توقف حمله‌ها در اوکراین اعلام کرده است که شامل توقف اقدام نظامی از سوی اوکراین، تغییر قانون اساسی، به رسمیت شناختن کریمه به عنوان بخشی از خاک روسیه و به رسمیت شناختن استقلال جدایی طلبان دونستک و لوهانسک است.

الکساندر کوبراکوف، وزیر زیرساخت اوکراین گفته است که از زمان حمله روسیه به این کشور حدود ۱۰ میلیارد دلار به زیرساخت‌ها خسارت وارد شده است. 

فرانچسکو روکا، رئیس فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر طی یک نشست خبری در ژنو پیش‌بینی کرد که «درگیری در اوکراین به بزرگترین وضعیت اضطراری بشردوستانه در اروپا برای سال‌های آینده تبدیل می‌شود.جابه‌جایی‌ها و نیازها گسترده هستند و این نیازها هم در داخل اوکراین و هم در خارج از آن، اضافه خواهند شد. میلیون‌ها نفری که در اوکراین مانده‌اند نیاز فوری به آب آشامیدنی و غذا دارند. با صعب العبور بودن جاده‌ها، قطع شبکه‌های آب و برق، مردم به مراقبت‌های فوری پزشکی، دارو ، آب پاکیزه و سرپناه نیاز مبرم دارند.

وزارت دفاع روسیه از باز کردن دالان‌های بشردوستانه برای فراهم شدن امکان تخلیه غیرنظامیان از پنج شهر بزرگ اوکراین، کی‌یف، پایتخت و چهار شهر چرنیهیف، سومی، خارکیف و ماریوپل برای خروج غیرنظامیانخبر داد.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود یادآور شده است که نیروهای نظامی مستقر در اوکراین از ساعت هفت صبح امروز به وقت گرینویچ «رژیم سکوت» را که به آتش‌بس اشاره دارد، رعایت کرده‌اند.

موسسه مطالعات جنگ: روسیه در ۲۴ تا ۹۶ ساعت آینده به کی‌یف حمله می‌کند

موسسه مطالعات جنگ آمریکا در تحلیلی می‌گوید که نیروهای روس برای حمله به کی‌یف در روزهای آینده آماده می‌شوند.

این اندیشکده نظامی معتقد است که «نیروهای روسیه در حومه‌های شرقی، شمال غربی و غربی کی‌یف برای حمله به پایتخت در ۲۴ تا ۹۶ ساعت آینده متمرکز شده‌اند.»

بن والاس: پوتین به آخر خط رسیده/ از لهستان برای ارسال جنگنده به اوکراین حمایت می‌کنیم

وزیر دفاع انگلیس می‌گوید: اگر لهستان جت‌های جنگنده در اختیار اوکراین قرار دهد از این تصمیم حمایت خواهد کرد و پوتین را «نیرویی که به آخر خط رسیده» خواند.

زلنسکی: بهتر است پوتین مذاکره را شروع کند

ولودیمیر زلنسکی بار دیگر درخواست خود را از آمریکا و سایر کشورها جهت اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین و ارسال جنگنده برای مقابله با حملات هوایی روسیه مطرح کرد؛ وی همچنین به توانایی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای اقدام چنین کارهایی اشاره کرد.

او هشدار داد که حمله روسیه در اوکراین "متوقف نخواهد شد"، اما به "تهدید سایر کشورهای دموکراتیک" ادامه خواهد داد.

جنگ اوکراین، اختلافات داخلی کشورهای خاورمیانه را نشان داد

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت، جنگ اوکراین اختلاف‌نظرها در داخل کشورهای خاورمیانه در قبال روسیه را نشان داد.

ویکتور یانوکوویچ از زلنسکی خواست به درگیری اوکراین پایان دهد

رئیس جمهوری سابق اوکراین به زلنسکی تاکید کرد تا به هر قیمتی که شده به خونریزی‌ها در کشورش پایان داده و به دنبال یک توافق صلح باشد. این رئیس جمهوری سابق اوکراین در ۲۲ فوریه ۲۰۱۴ در پی اعتراضات خیابانی علیه دولت کی‌یف و وخیم شدن اوضاع داخلی اوکراین با رای پارلمان این کشور از سمت ریاست جمهوری برکنار شد و اکنون در روسیه به سر می‌برد.

آمریکا از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست حمله روسیه را محکوم کند

روزنامه الشرق الاوسط نوشت، دولت آمریکا از تشکیلات خودگردان فلسطین خواست در خصوص بحران اوکراین-روسیه و محکومیت روسیه در این جنگ موضعگیری کند.

پنتاگون: روسیه در تلاش برای جذب سوری‌ها برای جنگ اوکراین است

با ادامه جنگ در اوکراین، پنتاگون گزارش‌هایی مبنی بر اینکه "روسیه در تلاش است تا شبه‌نظامیان سوری را وارد نبرد در اوکراین کند"، تایید کرد. سخنگوی پنتاگون تایید کرد که روسیه در حال استخدام "شبه‌نظامیان سوری" با تجربه در جنگ‌های چریکی و شهری برای جنگ در اوکراین است.

سازمان ملل به دنبال راهی برای رایزنی با طرف‌های جنگ اوکراین است

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور حقوق بشر گفت، سازمان ملل به دنبال یک سیستم با ثبات ارتباطی با طرف‌های درگیر در جنگ اوکراین است تا بتواند کمک‌های بشردوستانه را به این کشور ارسال کند.

آمریکا ممکن است به تنهایی واردات نفت روسیه را ممنوع کند

آمریکا تمایل دارد تا به شخصه و به تنهایی بر واردات نفتی روسیه و بدون در نظر گرفتن متحدانش در ناتو اقدام کند. رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس ویدئویی با مسئولان ارشد فرانسه، آلمان و انگلیس در حالی صبحت کرد که دولت واشنگتن همچنان به دنبال حمایت این سه کشور برای ممنوعیت واردات نفت روسیه است.

فرمانده سابق آمریکا: روس‌ها نمی‌توانند کی‌یف را تصرف کنند

فرمانده ارشد سابق نیروی زمینی ارتش آمریکا در اروپا گفت، معتقد است که نیروهای روسی نمی‌توانند کی‌یف، پایتخت اوکراین را به دلیل وسعت بسیار زیاد این شهر و مقاومت دیده شده هم از طرف ارتش اوکراین و هم از سوی شهروندانش تصرف کنند.

نوه خروشچف: پوتین یک خودکامه تنهاست

نینا خروشچف، نوه خروشچف از رهبران اسبق اتحاد جماهیر شوروی، ولادیمیر پوتین را دیکتاتوری توصیف می‌کند که با واقعیت بیگانه است و در کهکشان دیگری سیر می‌کند. نوه رهبر سابق شوروی که استاد علوم سیاسی است به بررسی شخصیت و انگیزه‌های پوتین در حمله به اوکراین می‌پردازد.

فرودگاه مخفی در شرق اروپا، نقطه ارسال سلاح‌های غربی به اوکراین

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا گفت ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، هفته گذشته به فرودگاهی نامشخص در نزدیکی مرزهای اوکراین رفته است تا از تلاش‌های چند ملیتی برای ارسال سلاح به اوکراین بازدید کند. این فرودگاه به مرکزی برای ارسال محموله‌های سلاح به اوکراین تبدیل شده است.

۸۲ درصد از اوکراینی‌ها معتقدند روسیه را شکست خواهند داد

نظرسنجی تازه منتشر شده نشان داد که به‌رغم حمله نظامی مرگبار روسیه به اوکراین، اکثر اوکراینی‌ها به توانایی خود برای دفاع از کشورشان باور دارند. این نظرسنجی نشان داد که ۸۲ درصد از اوکراینی‌ها معتقدند می‌توانند حملات روسیه را دفع کنند، هشت درصد اعلام کردند که مطمئن نیستند بتوانند این کار را انجام دهند و ۱۰ درصد گفتند نظر دادن در این باره خیلی دشوار است.

امارات: حل بحران انسانی در اوکراین مستلزم آتش‌بس فوری است

نماینده دائم امارات در سازمان ملل اعلام کرد که راه‌حل اساسی برای بحران انسانی در اوکراین مستلزم خویشتنداری، آتش‌بس فوری و پایبندی روسیه و اوکراین به حقوق و قوانین بین‌المللی است.

پنتاگون از آمریکایی‌ها خواسته برای جنگ به اوکراین نروند

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد، وزارت دفاع آمریکا از آمریکایی‌ها می‌خواهد برای جنگ به اوکراین نروند و داوطلبان خارجی بالقوه را ترغیب می‌کند تا در عوض به خیریه‌هایی که برای تامین کمک‌های بشردوستانه تلاش می‌کنند، کمک کنند.

یونیسف: شورای امنیت حفاظت از کودکان را به مسکو و کی‌یف گوشزد کند

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد اعلام کرد که ۷.۵ میلیون کودک اوکراینی به دنبال حمله روسیه به کشورشان، با تهدیدات فوری و حقیقی روبه‌رو هستند. این نهاد بشردوستانه از شورای امنیت خواست تعهدات اوکراین و روسیه در زمینه حفاظت از غیرنظامیان خصوصا کودکان را به آنها یادآوری کند.

کاخ سفید، چین را تهدید کرد

سخنگوی کاخ سفید گفت که اگر پکن به تحریم‌های آمریکا علیه روسیه پایبند نباشد، آمریکا دست به اقداماتی علیه چین خواهد زد. او گفت: تاکنون شاهد بوده‌ایم چین به تحریم‌ها پایبند بوده است. آنها در نشست شورای امنیت سازمان ملل رای ممتنع داده و اظهاراتی درباره تمامیت راضی و استقلال اوکراین داشته‌اند. اگر آنها تحریم‌ها را رعایت نکنند، ما گام‌هایی برمی‌داریم اما فعلا تا امروز شاهد چیزی نبوده‌ایم.

فیصل مقداد: غرب وحشی قادر به خویشتنداری نیست

وزیر امور خارجه سوریه با تاکید بر اینکه کشورش در کنار روسیه است، گفت غرب به حمایت از نازی‌های جدید در اوکراین و گروه‌های تروریستی برای اجرای دستورکارهای سیاسی و سلطه بر جهان ادامه می‌دهد.

برنامه انگلیس برای سرکوب "پول‌های کثیف"‌ پوتین

مقامات انگلیس لایحه‌ای را مطرح کرده‌اند که هدفش سرکوب "پول‌های کثیف" و "بستن دست و پای" ولادیمیر پوتین با سخت‌گیری کردن در قبال استفاده نزدیکان وی از لندن به‌ عنوان زمین بازی خودشان است.

سفیر اوکراین در اراضی اشغالی: احتمالا قدس میزبان مذاکرات اوکراین-روسیه باشد

سفیر اوکراین در اراضی اشغالی در تل‌آویو در جمع خبرنگاران گفت: رهبری ما قدس را محل احتمالی مذاکرات و دیدارها در بالاترین سطوح می‌داند.

یوگنی کورنیچوک در ادامه اظهار کرد: احتمالا قدس میزبان مذاکرات اوکراین و روسیه باشد.

انتقاد اوکراین از همکاری هواپیمایی رژیم صهیونیستی با روسیه

وزیر خارجه اوکراین از هواپیمایی رژیم صهیونیستی به دلیل همکاری با روسیه انتقاد کرده و آن را به "معامله با خون اوکراینی‌ها" متهم کرد.

تحریم‌های جدید استرالیا علیه نیروهای مسلح و نظامیان روسیه

وزیر امور خارجه استرالیا اعلام کرد که این تحریم‌های جدید علیه نیروهای مسلح روسیه، شش فرمانده و ۱۰ شخص دیگر می‌شود.

روسیه تحریم‌شده‌ ترین کشور جهان

براساس پایگاه داده جهانی نظارت بر تحریم‌ها، از زمانی که ولادیمیر پوتین دستور اعزام نیرو به اوکراین را صادر کرد، مسکو در کمتر از دو هفته تحت ۲۷۷۸ تحریم جدید قرار گرفت و مجموع تحریم‌ها علیه روسیه را به رقم ۵۵۳۲ رسانده است.

گفت‌وگوی وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و آمریکا درباره اوکراین

منابع خبری از دیدار وزرای خارجه آمریکا در لتونی و گفت‌وگوی آنها درباره اوکراین خبر دادند. آنتونی بلینکن در سخنانی پس از این دیدار اظهار کرد: هر ابتکار عملی که هدف آن توقف جنگ بوده و با اصول آمریکا، ناتو و اروپا که بر احترام به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید دارند، سازگار باشد، مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

خودورکوفسکی: شاید جنگ اوکراین پایان پوتین را رقم بزند

میخائیل خودورکوفسکی، یک سرمایه‌دار روسی ساکن تبعید که زمانی به عنوان ثروتمندترین مرد در روسیه مطرح بود، گفت حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین منجر به این شده که شانس وی برای باقی ماندن در قدرت "به میزان چشمگیری" کاهش یابد. او بیان کرد: "متقاعد شده‌ام که زمان چندانی برای ولادیمیر پوتین باقی نمانده است. شاید یک سال، شاید سه سال. امروز ما دیگر همچون یک هفته پیش فکر نمی‌کنیم که او یک دهه دیگر در قدرت باشد."

وزیر خارجه سابق روسیه: پوتین دیوانه نیست اما اطلاعات غلط ارتش در اختیارش قرار می‌گیرد

وزیر امور خارجه سابق روسیه گفته است، پوتین "دیوانه" نیست و به عمد از تسلیحات اتمی علیه غرب استفاده نمی‌کند. او گفت، رئیس جمهوری روسیه آدمی منطقی است، اما بر اساس اطلاعات نادرست ارتش روسیه فعالیت می‌کند.

بولتون: پوتین از نظر روانی بی‌ثبات نیست، بلکه فردی سرد، سرسخت و حیله‌ گر است

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه بی‌بی‌سی گفت: می‌دانم که تئوری‌ها و گمانه‌زنی‌های بسیاری پیرامون اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از نظر روانی بی‌ثبات است، وجود دارد. اما اینطور نیست، بلکه او فردی سرد، سرسخت و حیله‌گر است.

زلنسکی: من اینجا هستم، اینجا مال من است و آن را رها نمی‌کنم

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین شامگاه دوشنبه در پیامی ویدیویی از دفتر کارش گفت: «اکنون می‌خواهم چیزی بگویم. من اینجا هستم. من در کی‌یف مانده‌ام. در خیابان بانکووا. من پنهان نشده‌ام و از هیچکس هم نمی‌ترسم، حال این جنگ میهن‌پرستانه ما هر چقدر می‌خواهد طول بکشد. من اینجا هستم، اینجا مال من است و آن را رها نمی‌کنم.»

اعمال فشار قانونگذاران آمریکایی به بایدن برای انتقال جنگنده‌های اروپایی به اوکراین

قانونگذاران آمریکایی از جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور خواسته‌اند تا روند انتقال این جنگنده‌ها از لهستان و دیگری کشورهای ناتو و شرق اروپا به اوکراین را تسهیل کند.

هشدار روسیه درباره رسیدن قیمت نفت به بشکه‌ای ۳۰۰ دلار

مسکو درباره «عواقب فاجعه‌بار» اعمال تحریم نفت روسیه که از سوی واشنگتن و اتحادیه اروپا به‌عنوان اقدامی بیشتر علیه این کشور مورد بحث قرار گرفت، هشدار داد.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه گفت: «کاملا بدیهی است که امتناع از خرید نفت روسیه عواقب فاجعه‌باری برای بازار جهانی خواهد داشت.»

آلمان میزبان جی۷ درباره تاثیر جنگ اوکراین بر امنیت غذایی

دولت آلمان اعلام کرد، برلین روز جمعه میزان نشست مجازی وزرای کشاوری کشورهای گروه هفت خواهد بود تا درباره تاثیر حمله روسیه به اوکراین روی امنیت غذایی جهانی و بهترین راه تثبیت بازارهای غذایی رایزنی کنند.

پوتین: از سرباز وظیفه در جنگ استفاده نمی‌کنیم

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که وظیفه انجام عملیات نظامی ویژه در اوکراین فقط شامل پرسنل نظامی حرفه‌ای می‌شود.

پوتین تاکید کرد که سربازان وظیفه ارتش روسیه در عملیات نظامی در اوکراین شرکت نخواهند کرد.

ژاپن ۲۰ مقام روس و ۱۲ بلاروسی را تحریم کرد؛ پسکوف و قدیروف در لیست تحریمی‌ها

بر اساس این بیانیه، تحریم‌های جدیدی علیه ۲۰ شهروند روسیه، ۱۲ شهروند بلاروس، دو موسسه روسی و ۱۲ سازمان بلاروسی اعمال شده است.

زلنسکی صلح‌بانان اوکراینی را از سراسر جهان فرا می‌خواند

شورای عالی اوکراین اعلام کرد، ولودیمیر زلنسکی تصمیم گرفته است تا برای مقابله با حمله روسیه، تمامی صلح‌ بانان اوکراینی را از سراسر جهان فرابخواند.

آمریکا: پوتین نزدیک به ۱۰۰ درصد نیروهای آماده‌باش را در اوکراین مستقر کرده است

یک مقام نظامی ارشد آمریکایی مدعی شد، روسیه تقریبا ۱۰۰ درصد از ۱۵۰ هزار نیرویی را که پیش‌از آغاز حمله به اوکراین، در مرزهای این کشور مستقر کرده بود، اکنون وارد اوکراین کرده است.

اوکراین خواستار ملاقات زلنسکی و پوتین شد

وزیر امور خارجه اوکراین خواستار گفت‌وگوی مستقیم میان ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی شد.

چین غرب را به برقراری گفت‌وگوی برابر با روسیه تشویق کرد

سفیر چین در سازمان ملل، گفت: پکن از آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا می‌خواهد با روسیه بر اساس مبانی برابر گفت‌وگو کرده و به نگرانی‌های امنیتی مسکو توجه کنند.

سه شرط روسیه برای پایان دادن به حمله در اوکراین

پسکوف در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که روسیه از اوکراین می‌خواهد تا فعالیت‌های نظامی خود را متوقف کند، حاکمیت روسیه بر کریمه و استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسد. اصلاحاتی را در قانون اساسی خود ایجاد کنند که بر اساس آن اوکراین از هرگونه آرزوی عضویت در هر ائتلافی چشم پوشی می‌کند».

روسیه: با دور سوم مذاکرات با اوکراین انتظارات ما برآورده نشد

رئیس هیأت روسیه در مذاکرات با اوکراین، گفت که انتظارات مسکو با دور سوم عملیات مذاکره محقق نشده است، اما جلسات ادامه خواهد یافت.

کانادا ۱۰ فرد مرتبط با حمله روسیه به اوکراین را تحریم می‌کند

نخست وزیر کانادا گفت که کشورش ۱۰ فرد مرتبط با حمله نظامی روسیه در اوکراین را تحریم خواهد کرد.

درخواست اتحادیه اروپا از چین برای کمک به دستیابی به آتش‌بس در اوکراین

«جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که وی از وانگ یی وزیر امور خارجه چین برای تحقق آتش‌بس در اوکراین درخواست کمک کرده است.

توافق قانونگذاران ایالات متحده برای ممنوعیت واردات انرژی روسیه

قانونگذاران آمریکایی توافق کردند که واردات انرژی روسیه را ممنوع و روابط تجاری خود با روسیه و بلاروس را متوقف کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بین الملل،جنگ اوکراین،آبادان خبر،آبادان نیوز

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: