پست الکترونیک جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣
اخبار > مسجد رنگونی های آبادان ترمیم می شود


کد خبر: ٢٧٩٣٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/09/07-٠٩:٥٩

مسجد رنگونی ها با همکاری منطقه آزاد اروند و اداره میراث فرهنگی آبادان ترمیم و بازسازی می شود.

 

آبادان نیوزمرمت تزیینات معماری مسجد رنگونی‌ها و رطوبت‌زدایی به شیوه مشارکتی و با همکاری اداره میراث فرهنگی آبادان و مدیریت منطقه آزاد اروند در دستور کار قرار گرفته و اعتبار لازم برای مرمت تامین شده است.

با گشایش درهای این مسجد تاریخی بستر مناسبی برای بر پایی نمایشگاه‌های موقت، برنامه‌های فصلی و کارگاه‌های آموزشی ایجاد خواهد شد و می‌توان از این فضا استفاده و بهره لازم را برد.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

 

بنابر اعلام اداره میراث فرهنگی آبادان، تزیینات مسجد رنگونی‌ها شباهت زیادی به گچ‌بری برهشته (برجسته) دارند با این تفاوت که با سیمان انجام شده و جالب توجه است که در بین تزیینات از آینه استفاده شده و این در حالی است که در معماری ایران از آینه‌کاری در تزیینات کاخ‌ها، مقابر و امامزاده‌ها استفاده می‌شود.

مسجد رنگونی‌ های آبادان از لحاظ معماری سبک ساختمان مشابه معبدهای هندو و برگرفته از معماری آن منطقه است و دارای چهار گنبد کوچک و ۲ مناره است. نمای بیرونی مسجد با سیمان و به سبک خاصی تزیین شده که در این سبک از نقش و نگاره‌های برجسته و با رنگ‌های متنوعی استفاده شده و بنای مسجد نیز آجری با ملات آهک و از گل محکم است.

 

پایگاه خبری تحلیلی آبادان نیوز

 

گفته می‌شود بعضی از مصالح ساختمانی خاصه رنگ‌های به کار رفته اولیه در نقش و نگاره‌ها از هندوستان تامین شده است. یکی دیگر از ویژگی‌های بارز مسجد محراب گلگونه‌ای است که به شیوه خاصی ایجاد شده است محراب در میان انبوهی از اشکال هندسی و نقوش اسلیمی تزیین شده و رنگ‌های گوناگون و طرح‌های نقش بسته بر دیوارهای محراب نمادی از بهشت برین است./ آبادان خبر

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: