پست الکترونیک پنج شنبه ٠٩ فروردين ١٤٠٣
اخبار > خبر مهم برای بازنشستگان/ زمان کاهش قیمت برنج ایرانی اعلام شد


کد خبر: ٢٦٣٢٨   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/05/10-١٢:٢٠

ابوالفضل امیری

 

آبادان نیوز : یک عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: مقرر شده افزایش حقوق بازنشستگان و بحث چالشی اخیر مستمری بگیران سایر سطوح، عین قانون انجام شود و همه در برابر قانون باید تابع باشند.

دستمزد

علی اکبر عیوضی، عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران با اعلام این مطلب که روز چهارشنبه و پنجشنبه همراه با اعضای هیئت مدیره کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی با مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و سرپرست وزارت کار به همراه معاونان وزارتخانه و سازمان دیداری داشتیم، اظهار کرد: در جلسه قرار شد افزایش حقوق بازنشستگان و بحث چالشی اخیر مستمری بگیران سایر سطوح، عین قانون انجام شود و همه در برابر قانون باید تابع باشند.

وی در پاسخ به این سوال که «منظور از عین قانون در جلسات مطرح شده چه بوده است؟» جواب داد: منظور از قانون در زمینه افزایش حقوق بازنشستگان آن چیزی است که مجلس تأیید کرده و از طریق رئیس مجلس به دولت ابلاغ شده است. آنچه مجلس تأیید کرده است، مصوبه هیئت امنای تأمین اجتماعی به تبعیت از مصوبه شورای عالی کار است که ضامن افزایش ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان حقوق مستمری بازنشستگان سایر سطوح یا همان متوسط بگیران است.

عیوضی با بیان اینکه «قرار بوده است امروز زاهدی وفا، سرپرست وزارت کار، به طور رسمی‌تر از طریق رسانه‌ها این خبر را اعلام کند.» افزود: ما نیز امیدوار هستیم که ایشان در اسرع وقت امروز خبر رسمی این لازم‌الاجرا بودن مصوبه مجلس و اجرای آن توسط دولت را اعلام کند. به ویژه اینکه در جلسه به ما قول داده شده در همین مردادماه احکام حقوقی جدید بازنشستگان در پروفایل‌های آنها قرار داده شود.


دبیر انجمن برنج ایران می گوید: با توجه به افزایش تولید برنج افت قیمت خوبی در مرداد و شهریور به نسبت تیرماه خواهیم داشت. 

برداشت برنج

برداشت برنج شروع شده و شالی ها در کارخانجات در حال تبدیل به برنج هستند اما تولیدکنندگان و کارخانه داران گیلان، گلستان و مازندران هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده اند ؛ قرار است در دو سه روز آینده نرخ تبدیل شالی به برنج مشخص شود تا بر اساس آن قیمت تمام شده برنج مشخص شود. جمیل علیزاده شایق با اعلام این خبر می گوید: با توجه به افزایش تولید برنج افت قیمت خوبی در مرداد و شهریور به نسبت تیرماه خواهیم داشت. 

در سال های گذشته  قیمت برنج در شروع فصل برداشت حتی تا ۲۰ درصد نسبت به ماه قبل آن هم کاهش می یافت اما امسال عوامل زیادی در عرضه برنج دخالت دارند که فکر نمی کنم این کاهش قیمت به ۲۰ درصد برسد. دبیر انجمن برنج توضیح می‌دهد: خوشبختانه در زمان کاشت نشا آفتاب خوبی داشتیم و آب هم به موقع تامین شد بنابراین برنج تولیدی سال ۱۴۰۱ گیلان، مازندران و گلستان علاوه بر اینکه از لحاظ کیفی بهتر از سال قبل است از نظر میزان تولید هم بیشتر است.

افت قیمت را به پای واردات نگذارند

می گویند واردات برنج موجب می شود قیمت برنج ایرانی در بازار شکسته شود اما من با طرح این پرسش از آقایان سوال می کنم که مگر نیاز سالیانه ما برای واردات برنج چیزی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن نیست که ۶۰۰ هزار تن آن در سه ماه ابتدای امسال که ممنوعیت واردات برنج به لحاظ قانونی وجود ندارد، وارد شده است، پس چرا ما در این ۳ ماه شاهد کاهش قیمت برنج نبودیم؟ شایق با طرح این پرسش، توضیح می دهد: واردات برنج خارجی نه تنها تاثیری در روند کاهشی قیمت برنج ایرانی در بازار نداشته بلکه روند افزایشی بوده است. لذا گرانی برنج ایرانی به میزان موجودی اش در بازار و رقبای خارجی ارتباطی ندارد. این گرانی ها ناشی از نبود کنترل و نظارت بر بازار است. ناشی از حضور واسطه ها و دلالانی که دندان تیز کردند در این بین سود خود را ببرند آنهم بدون اینکه گرمای آفتاب شالیزار را تحمل کنند و در گل و لای شالیزار بایستند. این افراد به محض اینکه کشاورز برای کشت نشا پا در شالیزار می گذارد به سراغش می روند و کشاورز را راضی می کنند تا برنجش را به قیمت همان موقع پیش خرید کنند تا به قیمت روز در بازار به فروش برسانند.

دبیر انجمن برنج ایران ادامه می دهد: اگر ما دلالی های بازار را کنترل می کردیم شاهد بازار آشفته در برنج نبودیم. الان هم نباید متصور بود با صدور مجوز واردات، قیمت ها کاهش می یابد. کاهش قیمت ها به خاطر آزادسازی واردات نیست بلکه در تمام سال های گذشته زمانی که فصل برداشت برنج شروع می شد قیمت برنج به طور طبیعی در بازار کاهش می یافت یعنی عرضه زیاد می شد و تقاضا کم می شد. لذا اگر شاهد کاهش قیمت در فصل برنج هستیم این موضوع ارتباطی به واردات برنج ندارد.  اگر واردات در این فصل صورت نپذیرد ما بازهم به طور طبیعی شاهد کاهش قیمت برنج خواهیم بود. در تمام مردادها و شهریورهای سال های قبل که ممنوعیت واردات برنج داشتیم هم به دلیل بودن در فصل برداشت و افزایش عرضه قیمت کمی افت می کرد.

شایق می گوید: ممنوعیت واردات اگرچه در تولید، کاهش یا افزایش هزینه کشاورز تاثیری ندارد اما حداقل از نظر روانی به کشاورز قوت قلب می دهد. سوال من این است که مگر نمی گویند ما کسری برنج در کشور داریم چرا واردات را درست در زمانی آزاد کرده اند که کشاورزان در فصل برداشت محصول هستند؟ می شد افزایش حجم واردات را در پاییز و زمستان سال گذشته و بهار امسال افزایش داد تا کسری کشور تامین شود نه تنها ۷۰۰ هزار تن بلکه یک میلیون تن در این ۹ ماه وارد می شد و در انبارها ذخیره می شد تا به موقع در بازار توزیع شود. اینکه درست از اول مرداد که واردات ممنوع است و فصل برداشت کشاورزان است اقدام به واردات کنیم تنها مایوس کردن کشاورز از تولید است.

قیمت برنج در بازار امروز

گفتنی است براساس گزارش معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، امسال حداقل ۲۰ درصد افزایش تولید خواهیم داشت. این در شرایطی است که سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج تولید شد و امسال این میزان به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن خواهد رسید.

بررسی قیمت برنج در بازار نشان نشان می‌دهد که هر کیلو برنج ایرانی به طور متوسط بین ۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد. بنابراین گزارش، هر کیلو برنج طارم هاشمی در بازار ۱۷۴ هزار تومان برنج ممتاز هاشمی ۱۵۸ هزار تومان، برنج دم سیاه درجه یک ۱۳۵ هزار تومان و برنج مجلسی معطر ۹۹ هزا و ۸۰۰ تومان قیمت دارد.

همچنین در بازار هر کیلو برنج ایرانی فجر ممتاز و معطر با قیمت ۹۵ هزار تومان و برنج ایرانی عنبربو ۹۰ هزار تومان با فروش می‌رود.

نوع محصولبرندوزنقیمت (تومان)
برنج طارم هاشمی ناظران گیلان ۱۰ کیلو گرم ۱,۷۴۰,۰۰۰
برنج ممتاز هاشمی مهمان دوست ۱۰ کیلو گرم

۱,۵۸۰,۰۰۰

برنج دم سیاه درجه یک آقاجانیان ۱۰ کیلو گرم ۱,۳۵۵,۰۰۰
برنج ایرانی طارم هاشمی مژده ۱۰ کیلو گرم

۱,۱۵۰,۰۰۰

برنج طارم آقا میر ۱۰ کیلو گرم ۱,۳۵۰,۰۰۰
برنج مجلسی معطر کاویش ۱۰ کیلو گرم ۹۹۸,۰۰۰
برنج ایرانی فجر ممتاز و معطر ستایش ۱۰ کیلو گرم ۹۵۰,۰۰۰
برنج ایرانی عنبربو کرامت ۱۰ کیلو گرم ۹۰۰,۰۰۰
برنج معطر ممتاز عنبربو طایفه ۱۰ کیلو گرم ۸۷۵,۰۰۰
برنج عنبر بو معطر فوق اعلاء عرش ۱۰ کیلو گرم ۷۷۷,۰۰۰
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: