پست الکترونیک پنج شنبه ٠٩ فروردين ١٤٠٣
اخبار > احیای توسعه تجارت خارجی استان فارس با کشور های حوزه آفریقا


کد خبر: ٢٦١٤١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/04/31-١٦:٣٥

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس خواستار احیای توسعه تجارت خارجی استان فارس با دیگر کشورها به ویژه کشورهای حوزه آفریقا با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران شد‌.

 

برکه : ابراهیم عزیزی شامگاه پنجشنبه در چهارمین کارگروه توسعه صادرات که با حضور معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد، اظهار داشت: در موضوع تجارت خارجی اعتقادمان این است که مجموعه دولت نسبت به استان فارس و ظرفیت‌های آن به نظر می‌آید با یک نگاه جامع و کامل دارد.

وی با بیان اینکه با وجود سوابق بسیار استان فارس در تجارت بین‌الملل و فرصت‌های خوبی که از گذشته و تاریخی دارد اما راه‌های نرفته و اقدامات انجام نشده زیاد است، گفت: این استان زمانی به عنوان فارس و بنادر مشهور و بخش اعظمی از گذشته‌های دور بازار آفریقا در اختیار این استان بوده است.

عزیزی با طرح این سوال که چه شده است امروز برای تجارت در کشورهای پیرامونی هم با مشکل مواجه هستیم، افزود: راه‌های برون رفت از این مشکل باید بررسی شود و به مدلی برای توسعه تجارت خارجی در استان برسیم و این ظرفیت بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امکان ارتباطی تجار با برخی از کشورها پیگیری شده و اعلام آمادگی شده تا مشکلات برطرف شود، گفت: انتظار این است که این فرصت خوب استان فارس برای توسعه تجارت خارجی فراهم شود.

عزیزی با بیان اینکه از مصوبات دولت نهم این بوده که استان فارس معین آفریقا در تجارت خارجی باشد، تصریح کرد: این امر با تغییر دولت‌ها فراموش شد اما امروز دولت تلاش خوبی برای ارتباط با کشورهای همسایه و منطقه‌ای کرده و سازمان تجارت نیز این امکان برایش فراهم است که زمینه توسعه تجارت استان فارس را با دیگر کشورها فراهم کند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نتیجه نهایی این جلسات مورد توجه است تا با حمایت همه جانبه یک فرصت بی‌نظیر برای استان فارس و سازمان توسعه تجارت فراهم شود، افزود: در 3 هفته قبل سفرای آفریقایی به مجلس دعوت شدند و اعلام آمادگی برای تجارت کردند و هر جا لازم است مجلس و اتاق فارس نیز ورود می‌کند.

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه به طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: سابقه گارانتی برای استفاده از منابع خارجی که تاکنون برای بخش دولتی بوده در این طرح برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه توریست‌هایی که وارد ایران می‌شوند باید دلار را تبدیل کند و یک کارت ساده بانکی نمی‌تواند داشته باشد، گفت: در این زمینه نیز باید اقداماتی انجام شود تا گردشگران خارجی بتوانند از کارت‌های بانکی استفاده کنند.

قادری با توجه به مطالب مطرج شده در جلسه عنوان کرد: برای برگرداندن ارز قدرت مانور صادرکنندگان بیشتر شود تا بتواند از طرق مختلف ارز را برگرداند.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برخی از کشورها اتکا فروشگاه زده است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد این امر مدل مناسبی باشد اینکه در کشورهای دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای احداث تا کالاها مستقیم عرضه شود.

وی با بیان اینکه سهمی در تجارت لبنان و سوریه نداریم، در حالی که می‌تواند کانال ارتباطی با دیگر کشورها باشد، گفت: پرواز منظم زمینه را برای توسعه فراهم می‌کند.

قادری با تاکید بر اینکه بازاریابی آفریقا و آمریکای لاتین جا برای کار دارد که البته دولت برای آمریکای لاتین ورود کرده است، افزود: اگر پرواز مستقیم راه‌اندازی شود این ارتباط بیشتر می‌شود‌.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رتبه‌بندی صادرکنندگان در طرح تامین مالی دیده شده است، افزود: شاید نیاز به نهادهای رتبه‌بندی برای بخش غیردولتی نیز باشد بنابر این است که این طرح در 3 هفته آینده کلیات در صحن مطرح شود.

وی تصریح کرد: پیش‌بینی ساختاری شود که نمایندگان بخش غیردولتی در کشورها حضور داشته باشند چون بخش خصوصی قید و بندهای اداری ندارند و اگر ساختاری تعریف شود تا از طریق حاکمیت یک فرصت به آنها داده شود حضور جدی‌تر و موثرتری خواهند داشت. 

محمدصادق حمیدیان، نایب رئیس اتاق بازرگانی استان فارس با بیان اینکه درخواست‌های بخش خصوصی در 4 قسمت طبقه‌بندی شده که عمده در حوزه ملی است، گفت: نخستین درخواست احیای توانمند شورای عالی صادرات است چرا که بازار جهانی با تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای یک شبه از دست می‌رود. دومین درخواست کارت بازرگانی است که به شدت به یک چالش تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه این سامانه ایرادات اساسی دارد چرا که روند صدور بسیار راحت‌تر از تمدید است، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان قرارداد حضورشان به رسمیت شناخته نمی‌شود چون سامانه این‌ها را تشخیص نمی‌دهد و هر چند برای تجارت الکترونیک سال‌ها تلاش شده است اما برای دریافت کد اقتصادی باید مراحل مختلفی طی شود اما باز این مشکلات ادامه دارد، حداقل برای کسانی که کد اقتصادی دارند در دیگر مراحل به رسمیت شناخته شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان فارس در ادامه افزود: تعدد سامانه‌های فعال در تجارت خارجی از دیگر چالش‌ها است با وجود اینکه قانون بر تجمع سامانه‌ها صراحت دارد و تقاضا داریم که به این موضوع اهمیت ویژه داده شود.

حمیدیان با بیان اینکه در گذشته اتاق بازرگانی را متهم کردند که با صدور کارت بازرگانی زمینه تخلف فراهم کرده است، گفت: در این 3 سال احیای کارت بازرگانی در اختیار صمت بوده مشخص شود آیا حجم تخلف کاهش یافته یا همچنان ادامه دارد و برای کاهش تخلفات این حوزه آمادگی داریم تا بدنامی از بخش خصوصی پاک شود.

خسرو فروغان، عضو اتاق بازرگانی استان فارس نیز در ادامه این جلسه به مشکلات صادرکنندگان پرداخت و اظهار داشت: امروز صادرکنندگان دچار مشکلات زیادی شدند و همین امر سبب شده که صادرکنندگان خود را کنار کشیدند یا از طریق‌های دیگر برای صادرات اقدام کنند‌. 

وی با بیان مشکلات حوزه برگشت ارزی برای صادرکنندگان افزود: دلالی‌ها در برگشت تعهد ارزی ایجاد شده است و تقاضا داریم که این امر نیز تسهیل شود.

فروغان با بیان اینکه در واردات سخت‌گیری‌هایی که انجام شده است این امر سبب شده که جنس به صورت قاچاق وارد شود، عنوان کرد: قاچاق کالا پول سیاه را وارد کشور می‌کند که سبب ایجاد تورم و فساد می‌شود تقاضا داریم مصوبات اصلاح شود چون مشکلاتی در حوزه صادرات و واردات ایجاد کرده است.‌

منبع : تسنیم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایگاه اطلاع رسانی نشریه برکه بطور منظم خبر های استان فارس علی الخصوص خبر شیراز را به همراه اخبار خوزستان و جنوب ایران را برای شما منتشر میکند  با ما همراه باشید.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: