پست الکترونیک چهارشنبه ٠٥ ارديبهشت ١٤٠٣
اخبار > جزئیات نحوه ثبت نام برای دریافت اینترنت رایگان/ خبرهای جدید درباره بهبود روابط تجاری ایران و عربستان


ابوالفضل امیری

 

آبادان نیوز : معاون دولت الکترونیک گفت: تاکنون بیش از ۹۳۰ هزار سرپرست خانوار برای دریافت اینترنت رایگان ثبت‌نام کرده‌اند. مهلت ثبت‌نام در طرح اینترنت رایگان برای سه دهک کم‌درآمد تا آخر هفته ادامه دارد.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در زمان انتخابات اعلام کرد به دهک‌های کم‌ درآمد جامعه اینترنت رایگان اختصاص خواهد داد. پس از روی کار آمدن وی و در آغاز دولت سیزدهم این مسئله در دستور کار وزارت ارتباطات قرار گرفت و بعد از بررسی‌های متعدد، هفته گذشته این طرح به مرحله اجرا درآمد.

جواد موحد، معاون دولت الکترونیک در تشریح جزئیات آخرین آمار ثبت‌نام سرپرست خانوار ۳ دهک کم‌درآمد جامعه برای دریافت اینترنت رایگان گفت: تا این لحظه بیش از ۹۳۰ هزار سرپرست خانوار از سه دهک اول یارانه‌بگیر از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند و کد USSD برای دریافت اینترنت رایگان ثبت‌نام کرده‌اند. بیشترین تعداد ثبت‌نام نیز از بستر کد ussd (#۱۲۳۴*۴*) انجام شده است.  

وی درباره فعال‌سازی بسته‌ها نیز افزود: آخر این هفته ثبت‌نام به پایان می‌رسد و کل اطلاعات به اپراتورها ارسال می‌شود که بسته اینترنت را فعال کنند.

برنامه‌ریزی صورت گرفته برای یک سال آینده است که به‌واسطه آن هر ۴ ماه یکبار، بسته ۱۰ گیگ اینترنت فعال می‌شود.

موحد اضافه کرد: سرپرستان خانوار سه دهک اول دریافت یارانه، پس از ثبت‌نام در «پنجره واحد خدمات دولت» وضعیت مشمول بودن دریافت اینترنت رایگان را مشاهده می‌کنند. اگر جزو دهک باشند، در این صفحه نمایش داده می‌شود.

وی تصریح کرد: برای فعال شدن اینترنت رایگان برای شماره تماس ثبت شده، پیامکی می‌آید و در صورتی که سرپرست خانوار تمایل به تغییر شماره تماس وارد شده را دارد می‌تواند شماره جدید را وارد کرده و روی کلمه تایید کلیک کند.

معاون دولت الکترونیک تاکید کرد: تخصیص این بسته برای سال‌ بعد نیز منوط به بحث‌های اعتباری و تصمیم‌گیری‌های بعدی است و هنوز برای آن تصمیم‌گیری نشده است.

با اعلام وزارت ارتباطات سرپرستان خانواری که در ۳ دهک کم‌درآمد یارانه بگیران هستند تا پایان هفته جاری می‌توانند با مراجعه به سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند my.gov.ir یا با شماره‌گیری کد #۱۲۳۴*۴* برای دریافت اینترنت رایگان ثبت‌نام کنند.

این بسته که هر ۴ ماه یکبار برای سرپرست خانوار فعال می‌شود، یک بسته شامل ۱۰ گیگابایت اینترنت است. برنامه‌ریزی فعلی برای یک سال آینده است که به واسطه این طرح هر ۴ ماه یکبار، یک بسته اینترنت ۱۰ گیگابایتی برای سرپرست خانوار فعال می‌شود.


سیاست دولت سیزدهم افزایش تعاملات با ۱۵ کشور همسایه است و با توجه به توافقنامه هایی که در حوزه اوراسیا و شانگهای به وقوع پیوسته پیش بینی می شود حجم تجارت ایران با کشورهای سی آی اس افزایش چشمگیری داشته باشد و امیدواریم با توجه به اتفاقات خوبی که در حوزه سیاسی می افتد تجارت مان با کشور عربستان هم افزایش پیدا کند.

حجم تجارت خارجی ایران در ابتدای ۳ ماه سال جاری در مجموع ۲۵.۵ میلیارد دلار بوده است که نسبت به ۳ ماه سال گذشته ۱۹.۵ درصد رشد داشته است. سهم صادرات از این مقدار ۱۳.۶ میلیارد دلار با رشد ۲۱ درصد بوده است و سهم واردات ۱۲.۴ میلیارد دلار با رشد ۱۸ درصد بوده است. با پیشتازی ۳ ماهه صادرات نسبت به واردات در سال جدید تراز تجاری کشور مثبت ۶۰۵ میلیون دلار شده است.

محمد لاهوتی، رئیس کنفدراسیون صادرات ایران به دلایل این رشد مثبت و اقدامات مثبت دولت سیزدهم در کمک به رفع خودتحریمی‌ها اشاره می‌کند:

با توجه به اینکه سال گذشته صادرات ما از مرز ۴۸ میلیارد دلار عبور کرد بفرمایید پیش بینی ها تا پایان امسال چقدر خواهد بود؟

با توجه به روند افزایشی رشد صادراتی کشور در سال گذشته و ادامه آن در سال جاری که حدود ۲۱ درصد رشد داشته است پیش بینی می کنم این رشد کماکان افزایش پیدا کند. هنوز تا پایان سال ۸ ماه در پیش داریم لذا نمی توان عدد و رقم مشخصی پیش بینی کرد.

بیشترین صادرات به کدام کشورها بود؟

چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند ۵ مقصد کالاهای صادراتی ایران و امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هند و آلمان ۵ کشور تامین کننده کالاهای مورد نیاز کشور در فصل بهار بودند.

آیا قرار است کشورهای جدیدی امسال به این لیست اضافه شوند؟

سیاست دولت سیزدهم افزایش تعاملات با ۱۵ کشور همسایه است و با توجه به توافقنامه هایی که در حوزه اوراسیا و شانگهای به وقوع پیوسته پیش‌بینی می‌شود حجم تجارت ایران با کشورهای سی آی اس افزایش چشمگیری داشته باشد و امیدواریم با توجه به اتفاقات خوبی که در حوزه سیاسی می‌افتد تجارت مان با عربستان هم افزایش پیدا کند. همانطور که می دانید بعد از اتفاق دی ماه سال ۹۴ و حمله جمعی به سفارت عربستان روابط اقتصادی دو کشور هم درکنار روابط سیاسی دچار آسیب شد که حالا امیدواریم با مذاکراتی که در جریان است این روابط بهبود یابد و همچون گذشته شود.

دولت سیزدهم از زمان آغاز به کار خود چه موانعی را از سر صادرات برداشته است و آیا توانسته در بازگرداندن قدرت تجاری به جایگاه واقعی خود اقدام موثری انجام دهد؟

با توجه به اینکه ما در ۳ سال دولت دوازدهم با مشکلات جدی در موضوع رفع تعهد ارزی صادرکنندگان و برگشت ارز به چرخه اقتصادی مواجه بودیم خوشبختانه اولین اقدام دولت سیزدهم در شروع کار خود رفع تعهد ارزی صادرکنندگان بود که بخشنامه ای را معاون محترم رئیس جمهور در مهرماه سال گذشته ابلاغ کرد و روش‌های مختلف برگشت ارز که قبلا ترکیبی و درصدی تعیین شده بود در این بخش کلا به عهده صادرکنندگان گذاشته شد. موانع رفع تعهد ارزی تا حدود زیادی برطرف شد.

در حوزه واردات در مقابل صادرات، واگذاری کوتاژهای صادراتی و فروش اسکناس نیز تسهیل گری شد. در بحث سازمان توسعه تجارت اختیارات گسترده ای به این سازمان واگذار شد. از جمله مقررات صادرات و واردات، صندوق ضمانت صادرات، شرکت سهامی نمایشگاه ها مجددا به زیر مجموعه سازمان توسعه تجارت برگشت و سازمان توسعه تجارت توانست در این مدت گام های بسیار موثری در رفع موانع صادراتی بردارد. همچنین دولت سیزدهم در موضوع توافق‌نامه‌هایی که در این دولت اتفاق افتاد از جمله توافقات اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری های شانگهای و همچنین در بحث تجارت با کشورهای سی آی اس شرایط بسیار خوبی را فراهم کرده و مشکلات تبادل مالی بین ایران و روسیه را برطرف کرده است. به نظر می رسد تمام این اقدامات دست به دست هم داده اند تا ما امروز شاهد روند افزایشی و رشد افزایش صادرات باشیم. اگر این اقدامات انجام نشده بود قطعا می توانست تزار تجاری صادرات ما را همچون اواخر دولت قبل منفی کند.

آیا کاهش ارزش پول ملی و آسیب های مرتبط با نرخ ارز با صادرات قابل جبران است؟

کاهش ارزش پول ملی لطمات بسیاری بر اقتصاد یک کشور وارد می کند ولی تنها جایی که می توان بخشی از ضرر و زیان را جبران کرد صادرات است چرا که در بازارهای جهانی رقابت کالاهای تولیدی که ارزش پول ملی شان کاهش پیدا می کند افزایشی می شود. لذا ما هم از این مسئله مستثنی نیستیم و با کاهش پول ملی مان، صادرات می تواند رونق پیدا کند و افزایش یابد تا از این طریق بتوان بخشی از ضرر و زیانی که به کشور وارد می شود را جبران کرد. ولی این موضوع مشروط بر این است که موانع جدیدی ایجاد نشود و صادرکنندگان بدون نگرانی از دستورالعمل های خلق‌الساعه و شبانه به فعالیت خودشان ادامه دهند. بخشنامه‌های جدید در حوزه ارزی به وجود نیاید که خوشبختانه در دولت سیزدهم شاهدیم که صدور بخشنامه ها و تصمیمات لحظه ای به حداقل رسیده است.

اگر صادرات به عنوان یک موضوع مهم در بین سیاستمداران تلقی شود با توجه به کاهش ارزش پول ملی ما می‌توانیم رشد صارات بیشتری را نسبت به سال های قبل تجربه کنیم. البته افزایش قدرت پول ملی یکی از خواسته های هر شهروندی است و ما علاقه مندیم ارزش ریال به جایگاه واقعی خودش برگردد که آنهم نیازمند افزایش تولید، افزایش درآمد سرانه، هدایت نقدینگی به سمت تولید و جلوگیری از سفته‌بازی است که می‌تواند به این افزایش ارزش ریالی کمک کند و تورم را کاهش دهد تا ارزش پول ملی به جایگاه درست خود برگردد.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: