پست الکترونیک جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣
اخبار > زیرساخت‌های اروند جهت استقرار گمرک مهیا نیست


کد خبر: ٢٥٩٤٨   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/04/21-٢١:٥٥

_معاون توسعه مدیریت گمرک ایران با اشاره به اینکه، زیرساختهای منطقه آزاد اروند جهت استقرار گمرک مهیا نیست گفت متاسفانه هیچ گونه محدوده محصوری در منطقه مذکور وجود نداشته و در احداث ساختمان اداری، دوربین‌های نظارتی، شبکه ارتباطی کم کاری شده است.

 

آبادان نیوز _ محسن جلواتی با اشاره به ضرورت هماهنگی دستگاه‌های همجوار در امر تجارت خارجی در راستای ارائه خدمات حداکثری به مردمف تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی گفت: هر زمان مشکلی ایجاد می‌شود همدلی مسئولان می‌تواند چالش ایجاد شده را حل و فصل کند، اگر تنها به بخشی‌نگری اکتفا کنیم و دستگاه محوری اولویت پیدا کند به طور حتم مشکلات پیچیده‌تر خواهد شد. به هر حال اگر این تعارضات در یک وزارت‌خانه باشد، جلوه بیرونی مثبتی نخواهد داشت.

▫️معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی گمرک ایران با اشاره به اینکه، استقرار گمرک در هر منطقه ای اعم از مرزی‌، مناطق آزاد و ویژه، فرودگاه‌ها و... منوط به ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز است، گفت: قطعا اگر این زیرساخت‌ها مهیا شده باشد هیچ مانعی برای استقرار گمرک وجود نداشته و در این شرایط خدمات گمرکی به صورت حداکثری از سوی گمرک ایران به فعالان اقتصادی هر منطقه ارائه خواهد شد. در منطقه آزاد اروند نیز پس از ایجاد در نیمه دهه ۸۰ شاهد گسترش محدوده منطقه ازاد به شهرهای آبادان و خرمشهر در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ بودیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: با وجود عدم وجود زیرساخت‌های اولیه در این منطقه آزاد، گمرک ایران در جهت ارائه خدمات گمرکی به فعالان اقتصادی مستقر در آن منطقه، حداکثر همکاری را انجام داد و با وجود محدودیت شدید منابع اعتباری در سنوات اخیر نیروهای تخصصی گمرک در شرایط بسیار نامطلوب تشریفات گمرکی را پیاده کردند. این همکاری موقت در این راستا انجام شد که منطقه آزاد اروند نیز در فرصت ایجاد شده نسبت به اجرای تعهدات خود اقدام کند که متاسفانه با گذشت چند سال این تعهدات اجرایی نشده است.

جلواتی گفت:  موضوعاتی مثل عدم احداث ساختمان، انبار، باسکول، پارکینگ، بارانداز، سرعتکاه، عدم ایجاد زیرساخت شبکه‌ها و فیبر نوری، عدم تهیه تجهیزات رایانه‌ای، کوت تخلیه و بارگیری به قوت خود باقی است. لازم ذکر است گیت ماهشهر فاقد هر گونه امکانات استقرار مؤثر می‌باشد و ایستگاه ایست و بازرسی ناجا هم در آن وجود ندارد. همچنین ایجاد فضای مسقف برای استقرار ایکس ری در شلمچه هم جزو تعهد سازمان منطقه آزاد اروند بوده که تاکنون انجام نشده است.

به گفته این مقام مسئول، گمرک ایران علیرغم عدم تأمین الزامات و با وجود مشکلات بسیار از سال ۱۳۹۶ در  مکان‌های ورودی  منطقه آزاد اروند استقرار یافته و مکاتبات بسیاری را با سازمان منطقه آزاد اروند برای پیگیری ایجاد الزامات و رفع مشکلات و کاستی های موجود بعمل آورده، به نحوی که طی تفاهم‌نامه‌های متعددی در این زمینه نوشته شده است.
براساس این تفاهم‌نامه‌ها مقرر شده است بعد از ساخت کامل دروازه‌های ورودی و خروجی منطقه و تجهیز آنها برای نظارت مؤثر گمرک بر کالاهای اظهار شده در منطقه آزاد اقداماتی صورت پذیرد از جمله: احداث و ایجاد ساختمان اداری، کیوسک های بازرسی، نصب دوربین، ارتباط شبکه رایانه(فیبر نوری) و اتوماسیون با سامانه‌های مورد نیاز جهت تطبیق، رصد و تفکیک کالاهای ترخیص شده از منطقه آزاد و سرزمین اصلی، اختصاص محوطه مناسب توقف خودروهای مشکوک به خصوص خودروهای سنگین، ایجاد بار انداز برای تخلیه محموله‌های مشکوک به قاچاق، ساخت انبار نگهداری کالای توقیف شده که صرفا می‌بایست در سطح منطقه آزاد مورد استفاده ساکنین یا مسافرین باشد. به هر حال نواقص و محدودیت های موجود مانع از اقدام مؤثر گمرک ایران در انجام تکالیف قانونی و اجرای صحیح تشریفات گمرکی واردات و صادرات کالا گردیده است.

وی افزود: تا زمانی که کلیه راه‌های فرعی و عوامل طبیعی که امکان خروج کالا از آن منافذ وجود دارد مسدود نشوند نسبت به تکمیل ابنیه و تجهیز آنها، ایجاد بسترهای مخابراتی و برقراری ارتباط الکترونیکی ثابت و مستمر بین دروازه‌های خروجی منطقه و گمرکات مربوطه جهت راه اندازی و بهره‌برداری از سامانه های گمرکی اقدام نگردد بدون برقراری امنیت در دروازه‌ها و استقرار نیروی انتظامی امکان استقرار و ادامه فعالیت گمرک ایران در منطقه آزاد اروند وجود ندارد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی گمرک ایران با اشاره به بازدید اخیر وزیر اقتصاد، رئیس کل و معاونین گمرک، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد،‌ مسئولان گمرکات استان خوزستان با همراهی مسئولان منطقه آزاد اروند، گفت: در این بازدید تایید شد که متاسفانه تمام دیوار احداث شده جهت محصور نمودن منطقه آزاد اروند در پی سیل سال ۹۸ تخریب و از بین رفته و از بقایای آن هم هیچ آثاری وجود ندارد. مدیرعامل منطقه آزاد اروند نیز در آن دیدار بر این مشکل اذعان و تاکید کرد که پیگرد قضایی در این خصوص صورت گرفته است. متاسفانه در این شرایط نیروهای تخصصی گمرک ایران نمی‌توانند به وظایف قانونی و نظارتی خود عمل کنند و مسئولان مربوطه در منطقه آزاد نیز حسب قانون باید به وظایف و تعهدات خود عمل کرده و نسبت به احداث زیرساخت‌های اولیه اقدام کنند.

 

 

پایگاه اطلاع رسانی احمد امیری ، صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز : لطفا کلیک کنید

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: