پست الکترونیک جمعه ١٠ فروردين ١٤٠٣
اخبار > مسجد رنگونی های آبادان به روی گردشگران بسته است


کد خبر: ٢٧٤٧٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/07/25-١١:٤١

دبیر کانون جهانگردی آبادان : مسجد رنگونی ها به روی گردشگرانی که آبادان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند بسته است.

 

به گزارش آبادان نیوز به نقل از ایسنا ، احمد امیری ، دوستار میراث فرهنگی و دبیر کانون جهانگردی آبادان در خصوص وضعیت مسجد رنگونی‌ های آبادان اظهار کرد : این بنای تاریخی نیاز به مرمت دارد و با شرایط فعلی در واقع امکان بازدید گردشگران از مسجد رنگونی‌ها فراهم نیست.

مسجد رنگونی های آبادان

تصویری از برنا

دبیر کانون جهانگردی آبادان گفت : این جاذبه تاریخی به روی گردشگرانی که آبادان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند بسته است و فقط در مناسبت‌های خاص و ایام نوروز گردشگران می‌توانند از این مسجد دیدن کنند.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

 

او با اشاره به مرمت مسجد رنگونی‌ها در گذشته تأکید کرد : مرمت و بازگشایی این بنای ارزشمند به دلیل ویژگی‌های شاخص و معماری بی‌نظیر می‌تواند در جذب گردشگران داخلی و خارجی مؤثر باشد.

امیری تصریح کرد : با وجود اینکه آبادان یکی از شهرهای معروف کشور است و همواره بازدیدکننده و گردشگر دارد اما همچنان مسؤولان در زمینه توسعه امکانات گردشگری این شهرستان اقدامات مؤثری انجام نداده‌اند.

این دوستدار میراث فرهنگی با اشاره به تخریب و نابود شدن خانه بچاری‌ ها و شکرچیان و همچنین برخی دیگر از بناهای تاریخی آبادان تصریح کرد : متأسفانه رها شدن، نبود مرمت و توجه کافی به این بناها از سمت مسؤولان مربوطه باعث شده تا شاهد از بین رفتن و نابودی بناهای تاریخی ارزشمند استان خوزستان باشیم.

مسجد رنگونی های آبادان

تصویر از ایسنا/ عکاس : محیا دشتی نژاد

سال ۱۱۲۹ شمسی پالایشگاه آبادان به عنوان اولین واحد تصفیه نفت ایران و مرکز عمده صدور فرآورده‌های نفتی در نیم‌کره شرقی آغاز به کار کرد. با مطرح شدن آبادان به عنوان یکی از شهرهای صنعتی هزاران تبعه انگلیسی، هندی و پاکستانی به این شهر مهاجرت کردند. از نخستین گروه‌هایی که به آبادان آمدند کارکنان پالایشگاه رنگون پایتخت کشور برمه و عمدتاً رنگونی‌الاصل و مسلمان بودند. به همین لحاظ درصدد تأسیس عبادتگاه در زمین‌های شرکت نفت برآمدند و بالاخره با موافقت این شرکت ساخت مسجد به دست کارگران پاکستانی پالایشگاه آبادان آغاز و در سال ۱۲۹۹ خورشیدی بنای آن نهاده شد.

 

پایگاه خبری تحلیلی آبادان نیوز

 

مسجد رنگونی‌ ها به سبک معماری شبه قاره هند با گچ‌ بری‌ هایی زیبا و برجسته و آرایه‌ هایی سیمانی و منحصر بفرد دارای شبستان، حیاط اصلی و مأذنه و در پیشانی بنا نقشینه‌ای منقش به آیه «بسم الله الرحمن الرحیم» است. متولی مسجد، شیخ عبدالرشید مندل بود و امامین جماعت آن شیخ قادری‌ هندی، حاج‌ آقا رنگونی و سپس محمد اسلم راجا بودند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: