کد خبر: ٢٧٩٥١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/09/08-١٣:٣١

ابوالفضل امیری

 

آبادان نیوزنایب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور درباره بیمه کارگران ساختمانی گفت: در حال حاضر کمتر از ۶۰۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه هستند و بین ۴۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار نفر در نوبت انتظار برای بیمه تامین اجتماعی هستند.

کارگران

هادی ساداتی درباره مصوبه اخیر مجلس مبنی بر بیمه کارگران ساختمانی افزود: بیش از دو سال است که پیگیر تصویب ماده (۵) قانون بیمه‌ های اجتماعی کارگران ساختمانی هستیم که خوشبختانه هفته گذشته تصویب شد.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

 

سازمان تأمین اجتماعی بارها اعلام کرده بود که درآمد این سازمان از کارگران ساختمانی کفاف هزینه های آنها را نمی دهد به همین علت دائماً‌ درصدد کاهش تعداد کارگران بیمه شده ساختمانی بود.به همین دلیل درخواست اصلاح ماده ۵ قانون بیمه های اجتماعی کارگران ساختمانی را داشتیم که خوشبختانه چند روز گذشته تصویب شد.

ساداتی افزود: در  زمینه مصوبه مجلس متقاضیان ساخت‌وساز اعم از احداث یا تجدیدبنا در محدوده، حریم و خارج از حریم شهرها محدوده روستاها، مناطق آزاد تجاری - صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی، نواحی و شهرک‌های صنفی و صنعتی، مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی، مجتمع‌ها و مناطق نمونه گردشگری مکلفند برای هر مترمربع زیربنا در هرطبقه و همچنین جهت توسعه بنا نسبت به سطح زیربنای توسعه‌یافته، برای ساخت و ساز شهری با مجوز شهرداری ها، سازمان‌های متولی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، شرکت‌های متولی نواحی و شهرک‌های صنعتی، شهرک‌های صنفی، مجتمع‌ها و مناطق نمونه گردشگری، چهار درصد (۴%) و برای ساخت و ساز داخل محدوده روستا و خارج از محدوده روستاها، محدوده عمل بخشداری با مجوز دهیاری‌ها و بخشداری‌ها و داخل مجتمع‌ها و شرکت شهرک‌های کشاورزی یک درصد (۱%) حداقل دستمزد ماهیانه همان سال نسبت به پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی کارگران ساختمانی شاغل اقدام کنند.

وی اظهار کرد: مقرر شد کلیه کارگران ساختمانی که واجد شرایط هستند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. در گذشته حدود ۸۰۰هزار کارگر ساختمانی بیمه پرداز بودند که در این مدت به دلیل مختلف بیمه تعدادی به دلایل مختلف قطع شد. در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار نفر بیمه پرداز هستند و همین تعداد نیزباید وارد طرح شوند.

 

پایگاه خبری تحلیلی آبادان نیوز

 

ساداتی بیان کرد: بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی در کشور داریم که باید تحت پوشش بیمه باشند که متأسفانه تعدادی از آنها هنوز کارت مهارت دریافت نکرده اند به همین دلیل شرایط بیمه شدن را ندارند. اما امیدواریم طی امسال و سال آینده حدود ۶۰۰هزار کارگر ساختمانی تحت این قانون بیمه شوند.

وی بیان کرد : از کل کارگران ساختمانی در کشور، کمتر از ۶۰۰هزار نفر بیمه پردازی می‌کنند و بین ۴۰۰هزار تا ۶۰۰هزار نفر در نوبت انتظار برای بیمه تامین اجتماعی هستند.


با توجه به پیگیری‌های انجام شده وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی سامانه مورد نیاز برای اجرای طرح کالا برگ الکترونیک را تکمیل کرده است و با توجه به اعلام دولت، به نظر می‌رسد که با اجرای این طرح، یارانه نقدی حذف و با کالا برگ جایگزین شود.

کالابرگ

بحث کالا برگ الکترونیکی اواخر سال گذشته و هم زمان با بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. قرار براین بود تا همزمان با حذف ارز ترجیحی در ابتدای سال، دولت در ازای افزایش قیمت‌ها به جای یارانه طرح کالا برگ را پیاده سازی کند.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

 

براساس این طرح قرار بود تا خانوارها کالاهای اساسی را با نرخ ترجیحی خریداری کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت تحت عنوان کالا برگ پرداخت کنند. در خصوص شیوه اجرای این طرح ابهامات زیادی مطرح شد که البته همچنان پاسخی به آنها داده نشده است.

گفته شد که اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی نیازمند ایجاد سامانه است و به همین دولت به جای اجرای سیاست کالا برگ الکترونیک که مورد تاکید مجلس بود، ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف و اعلام کرد تا زمان فراهم شدن زیر ساخت لازم برای اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی یارانه نقدی پرداخت خواهد شد.

 

تکمیل سامانه طرح کالابرگ الکترونیک در وزارت کار

از آنجا که طرح کالا برگ الکترونیکی مستقیما با معیشت مردم مرتبط است حساسیت‌های بسیاری بر روی آن وجود دارد در نتیجه هر گونه تغییر نسنجیده در سیاست‌های پرداخت یارانه‌ای می‌تواند نارضایتی عمومی به دنبال داشته باشد. با توجه به اظهارات مطرح شده از سوی مقامات و سخنگوی اقتصادی دولت به نظر می‌رسد دولت نیز حساسیت‌های این حوزه را به رسمیت می‌شناسد و قرار است این طرح را به صورت مرحله‌ای و پس از اطمینان از فراهم بودن شرایط لازم اجرایی کند.

با توجه به پیگیری‌های انجام شده به نظر می‌رسد در حال حاضر سامانه مورد نیاز برای اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی فراهم شده است و این طرح بر روی همین بستر در یکی از استان‌های جنوبی کشور اجرایی خواهد شد. گفته شده که پس از یک ماه از اجرای آزمایشی، این طرح در کل کشور اجرایی خواهد شد. 

 

پایگاه خبری تحلیلی آبادان نیوز

 

احتمال حذف یارانه نقدی و جایگزینی با کالابرگ الکترونیک

یکی از ابهاماتی که در خصوص اجرای این طرح وجود دارد شیوه تامین مالی آن است چرا که براساس شنیده‌ها قرار است اعتباری را برای هر فرد در نظر بگیرد و افراد براساس این اعتبار بتوانند فهرستی از کالاهای تعیین شده را خریداری کنند. به نظر می‌رسد که در نهایت ارزش نقدی این اعتبار به فروشگاه‌هایی که این دست‌کالاها را به مردم ارائه خواهند کرد پرداخت خواهد شد.

این موضوع خود نیاز به منابع مالی دارد. در پاسخ به این ابهام، وزارت اقتصاد اعلام کرده است که مشکلی از نظر تأمین مالی ندارد اما با توجه به اینکه نظام پرداخت یارانه‌ ها جمعیت زیادی از مردم را متاثر می کند، لازم بود دولت با اطمینان درباره زیرساخت فنی اجرای طرح را دنبال کند تا مشکلی در تامین کالا و خریدهای مردم پیش نیاید.

براساس اعلام این وزارتخانه ادعای اینکه دولت برای تامین مالی اجرای کالابرگ الکترونیکی دچار مشکل است در حالی مطرح می‌شود که اساسا تامین مالی آن مبتنی بر همان نظام پرداخت‌های یارانه‌ای یعنی تقریباً ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان است. به عبارت دیگر دولت همان بودجه‌ای را که برای پرداخت یارانه ماهانه مورد استفاده قرار می‌دهد را برای تامین مالی طرح کالا برگ در نظر گرفته است و قرار نیست بار مالی جدیدی به دولت تحمیل شود.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

 

اجرای آزمایشی این طرح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که دولت قصد ندارد هم‌زمان یارانه‌های نقدی را حفظ کند و هم کالا برگ الکترونیکی را به خانوارها ارائه کند در نتیجه میزان رضایت مردم در مرحله اجرای آزمایشی تعیین خواهد کرد که این طرح در کل کشور اجرا شود یا خیر./ آبادان خبر

 

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: