کد خبر: ٢٤٣٩١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/01/01-١٩:٣٣

آبادان از شهرهای استان خوزستان در جنوب غربی ایران است و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود. با برخورداری از زیبایی‌های طبیعی و تاریخی، جاهای دیدنی آبادان گستره وسیعی را در بر می‌گیرند و جاذبه‌های آن دل هر گردشگری را راضی می‌کند. یکی از این دیدنی‌ها، کلیسای سورت گاراپت است.

 

به گزارش آبادان خبر، کلیسای سورت گاراپت یکی از سه کلیسای شهر آبادان بوده است که قدمت آن به دوره پهلوی باز می‌گردد. امروزه از دو کلیسای دیگر اثری نیست؛ اما همچنان می‌توان از فضای بیرونی کلیسای گاراپت بازدید کرد. با کجارو همراه باشید و بیشتر درباره این بنای مذهبی بخوانید. 

با کلیسای سورت گاراپت آشنا شوید:

  • معرفی کلیسای سورت گاراپت
  • کلیسای سورت گاراپت کجاست؟
  • تاریخچه کلیسای سورت گاراپت
  • معماری کلیسای سورت گاراپت
  • بازدید از کلیسای سورت گاراپت

معرفی کلیسای سورت گاراپت

آبادان از گذشته یکی از مظاهر گفتگوی تمدن‌ها و پذیرای ادیان و مذاهب متنوع بوده است. این موضوع را می‌توان با نگاهی ساده به تعداد معابد و مساجد و پیروان سایر مذاهب و ادیان در این شهر دریافت. ابن بطوطه، جهانگرد مسلمان که در قرن هشتم هجری از این شهر دیدن کرد، به وجود مساجد و معابد بسیار در آبادان اشاره دارد. همچنین اسطخری در بیش از هزار سال پیش، این شهر را شهری مسلمان با حضور پیروان بسیار از سایر ادیان معرفی می‌کند. یکی از این اماکن مقدسی که هنوز سالم مانده، کلیسای گاراپت مقدس، یکی از سه کلیسای شهرستان آبادان است.

نمای بنای کلیسای سورت گاراپت

عکس از خبرگزاری تقریب (عکاس: نامشخص)

کلیسای ارامنه گاراپت مقدس که با نام کلیسای ارامنه آبادان نیز شناخته می‌شود، یکی از آثار ملی ایران به شمار می‌رود. این کلیسا زیر نظر شورای خلیفه‌گری ارامنه جنوب و اصفهان فعالیت می‌کند. مجاورت این کلیسا با مسجد امام موسی بن جعفر (ع) جلوه‌ای از احترام متقابل پیروان الهی را به تصویر کشیده است.

مجاورت کلیسای سورت گاراپت در کنار مسجد

عکس از خبرگزاری تقریب (عکاس: نامشخص) 

کلیسای سورت گاراپت اولین کلیسای ارامنه آبادان در عصر حاضر محسوب نمی‌شود؛ بلکه پیش از احداث آن، در آبادان دو کلیسای دیگر نیز وجود داشتند.

کلیسای کریستوفر و آشوری دو کلیسای دیگر آبادان بودند که اکنون هیچ اثری از آن‌ها بر جای نمانده است. کلیسای گاراپت در ۹ اردبیهشت ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۳۵۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت ملی رسیده است.

 

کلیسای سورت گاراپت کجاست؟

کلیسای گاراپت مقدس آبادان از جاهای دیدنی استان خوزستان است و در ابتدای خیابان زند، جنب مسجد بهبهانی‌ها قرار دارد. (مشاهده روی نقشه)

  • فاصله کلیسای گاراپت مقدس تا مسجد رنگونی‌ها: ۱.۴ کیلومتر
  • فاصله کلیسای گاراپت مقدس تا موزه آبادان: ۲.۳ کیلومتر
  • فاصله کلیسای گاراپت مقدس تا موزه خانه بنزین آبادان: ۵۵۰ کیلومتر

عکس‌های گالری از خبرگزاری تقریب (عکاس: نامشخص) 

 

تاریخچه کلیسای سورت گاراپت

کلیسا گاراپت مقدس در سال ۱۳۳۶ خورشیدی، در دوران پهلوی بنا شد و بزرگ‌ترین تالار اجتماعات ارمنی‌های مقیم آبادان محسوب می‌شد.

در روزهای دفاع مقدس همچون مساجد شهر، کلیسای گاراپت یکی از سنگرهای دفاع رزمندگان به شمار می‌آمد. این کلیسا در زمان جنگ ایران و عراق ۴۰ درصد آسیب دید. بعد از پایان جنگ تحمیلی، بازسازی کلیسا از سال ۱۳۷۵ شروع شد و در سال ۱۳۷۸ پایان یافت. سرانجام کلیسای سورت گاراپت در سال ۱۳۷۸، با حضور اسقف ارامنه جنوب ایران و اصفهان، دکتر کوریون پاپیان، مهمانانی از کشور لبنان، فرماندار و نیز تنی چند از مسئولان محلی و ۴۰۰ میهمان از شهرهای تهران، اصفهان و شیراز بازگشایی شد.

تصویر حضرت مریم در کلیسای سورت گاراپت

عکس از خبرگزاری تقریب (عکاس: نامشخص) 

پیش از جنگ تحمیلی حدود ۱۷۰۰ خانوار ارمنی در آبادان سکونت داشتند که پس از جنگ تعداد کمی از آنان به آبادان بازگشتند. در حال حاضر به‌دلیل اندک بودن مسیحیان آبادان مراسمی در این کلیسا برگزار نمی‌شود.

 

معماری کلیسای سورت گاراپت

ورودی کلیسای سورت گاراپت شامل چهار در دو لنگه قهوه‌ای رنگ چوبی می‌شود که بر هر لنگه آن نقش صلیبی برجسته حک شده است. کلیسا دو گنبد مخروطی شکل آلومینیومی دارد. یکی از گنبدها بر ساختمان اصلی کلیسا واقع شده است و دیگری در قسمت انتهایی کلیسا قرار دارد؛ محلی ناقوس جای گرفته است.

کلیسای سورت گاراپت در آبادان

عکس از خبرگزاری تقریب (عکاس: نامشخص)

 

بازدید از کلیسای سورت گاراپت

در حال حاضر (سال ۱۴۰۰) امکان بازدید از فضای داخلی کلیسا وجود ندارد؛ اما می‌توانید هر ساعتی از روز، از نمای بیرونی آن دیدن کنید.

پرسش‌های متداول

کلیسای سورت گاراپت کجاست؟

کلیسای سورت گاراپت در آبادان، ابتدای خیابان زند، جنب مسجد بهبهانی‌ها واقع شده‌ است.

کلیسای سورت گاراپت چه زمانی ساخته شده است؟

کلیسا گاراپت مقدس در سال ۱۳۳۶ خورشیدی، در دوران پهلوی بنا شد.

آیا کلیسای سورت گاراپت ثبت ملی شده است؟

بله. کلیسای گاراپت در ۹ اردبیهشت ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۸۳۵۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت ملی رسیده است.

آیا می‌توانیم از کلیسای سورت گاراپت بازدید کنیم؟

در حال حاضر (سال ۱۴۰۰) امکان بازدید از فضای داخلی کلیسا وجود ندارد؛ اما می‌توانید هر ساعتی از روز، از نمای بیرونی آن دیدن کنید.
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: